DAF heeft primeur met hybride truck

Praktijktests wijzen op brandstofbesparing van 10 tot 20 procent

2 oktober 2010 Joop Wenstedt

Hybride truck

DAF Trucks brengt begin volgend jaar zijn nieuwe LF Hybrid op de markt.

Deze twaalftons truck voor distributieverkeer is naast een dieselmotor van 118 kW voorzien van een elektromotor van 44 kW. Deze drijft de truck aan in de groene zones van steden.

 

Op de internationale vrachtautobeurs IAA in Hannover afgelopen week presenteerde DAF Trucks haar Hybrid Truck voor het eerst aan het publiek. Na twee jaar proefrijden met ruim tien prototypes acht DAF de tijd nu rijp om de truck op de markt te brengen. In die tijdspanne zijn volgens Ron Borsboom, lid van de raad van bestuur van DAF Trucks en verantwoordelijk voor productontwikkeling, ‘meer dan genoeg kilometers gemaakt om op basis van rekenkundige en statistische methodes de inzet van hybride trucks te verantwoorden’. Uit de testritten van de afgelopen twee jaar zou gebleken zijn dat een brandstofbesparing van tien tot twintig procent haalbaar is.

 

In de hybride truck staat een borstelloze elektromotor met permanent magneet in lijn tussen de koppeling en de automatische zesversnellingsbak. Remt de vrachtwagen, dan doet die dat op de elektromotor en wordt de remenergie omgezet in elektriciteit. Deze energie wordt opgeslagen in een batterijpakket van 96 lithiumionaccu’s van 3,4 V met een totaalgewicht van honderd kilogram. De truck kan hiermee gemiddeld zo’n twee kilometer rijden. De dieselmotor blijft echter altijd stationair draaien om de drukgroepen van het hydraulische systeem – remmen en besturing – op peil te houden.

 

Een centrale computer regelt het relatieve gebruik van de beide aandrijfbronnen. Volgens DAF hebben praktijktests uitgewezen dat door te remmen op de elektromotor de remblokken en -schijven, maar ook de koppelingsplaten aanzienlijk minder slijten. De Hybrid Truck weegt wel driehonderd kilgram meer door de elektromotor en accu’s dan een vergelijkbare conventionele truck, maar netto is er toch een besparing.

 

Ir. Ron Borsboom stelt dat de grootte van het accupakket een compromis is. ‘Het is een voortdurend afwegen van gewicht, ruimte en voordeel voor het milieu. Dit is een eerste stap en we verwachten de komende jaren nogal wat ontwikkelingen op het gebied van accutechnologie. Wat dat betreft houden we de mogelijkheid open om de toegepaste accu aan te passen.’

 

In het najaar gaat de productie van start bij de Britse vestiging van DAF Trucks bij Leyland. Borsboom verwacht niet dat op jaarbasis meteen enige duizenden Hybrids verkocht zullen worden. ‘Een hybridetruck is aanmerkelijk duurder dat een reguliere vrachtwagen. Klanten van het eerste uur willen met deze truck vooral hun groene imago onderstrepen.’

 

DAF verwacht wel dat deze technologie de komende jaren een vlucht zal nemen, met als gevolg de noodzaak meer kennis binnen te halen. Borsboom: ‘De Hybrid is een nieuwe loot voor onze ontwikkelingsafdeling. We hebben daarvoor vele tientallen ingenieurs nodig met liefst een druppel truckbloed in hun lijf. Dan bieden we ze een van de meest uitdagende banen in Nederland.’


Gratis kennismaking

Elke week op de hoogte blijven van het laatste nieuws over techniek, innovatie en de technische arbeidsmarkt? Neem dan een gratis proef van 4 edities. U ontvangt 4 nummers in de bus, heeft toegang tot TW digitaal en ontvangt de wekelijkse nieuwsbrief.

 

Maak 4 weken gratis kennis met Technisch Weekblad

 

Technisch Weekblad is een uitgave van Beta Publishers.
© 2014 www.technischweekblad.nl - alle rechten voorbehouden.