Nederlandse fregatten worden superjachten in Abu Dabi

15 november 2009 Teake Zuidema

Nederlandse fregatten worden superjachten in Abu Dabi

Twee voormalige fregatten van de Nederlandse marine worden in Adu Dhabi omgebouwd tot megajachten. Beide schepen krijgen een opbouw die geheel bestaat uit composieten.
(beeld: Dick Holthuis)

(beeld: Dick Holthuis)

Wanneer het megajacht Swift 141 medio volgend jaar over de wereldzeeën kruist, zullen weinig mensen beseffen dat daar een voormalig fregat van de Nederlandse marine vaart dat gebouwd is door de Koninklijke Schelde. Toch is het zo. De Swift 141 is de volledig omgebouwde Hr.Ms. Piet Hein, een 141 meter lang fregat uit de Kortenaer-klasse van de Koninklijke Marine. Het schip van 3600 ton werd in juni 1978 in de vaart genomen en in 1998 verkocht aan de Verenigde Arabische Emiraten, waar het omgedoopt werd tot de Al Emerat.

 

Op de werf van Abu Dhabi Mar bouwt men het fregat momenteel om tot een luxe jacht dat ruimte biedt aan tachtig passagiers en een topsnelheid heeft van 26 knopen. Abu Dhabi Mar is ook bezig de voormalige Hr.Ms Abraham Crijnssen om te bouwen tot het luxe jacht Swift 135. Maritiem journalist Jack Somer, die een boek schrijft over het project, noemt twee voordelen van zo’n ombouw: in de eerste plaats wordt de duur van de bouw van een jacht met minstens anderhalf jaar bekort, en daarnaast werkt de scheepsbouwer met een scheepsromp die zich door en door bewezen heeft.

 

Abu Dhabi Mar vervangt de oorsponkelijke stalen bovenbouw van de Piet Hein door een nieuwe bovenbouw (afmetingen 100x14,4x13,5 m) van composietmaterialen. Men koos voor composieten om de boot lichter, stabieler en sneller te maken. Het Amerikaanse bedrijf JFCI Composites Group leverde circa 6500 vierkante meter aan onderdelen gemaakt van composieten: balken, tussenschotten, dekpanelen en koolstofvezelversterkte longitudinals (kielliggers). Ook het helikopterdek van de Swift 141 is gemaakt van composieten.

 

De nieuwe bovenbouw wordt door middel van structural channels en verlijming verbonden met het stalen dek. De tussenschotten en buitenwanden van de onderste etage van bovenbouw worden daarbij in stalen sleuven op het dek geschoven die zijn bedekt met een epoxy. De vernieuwing van de elektrische-, navigatie- en communicatiesystemen wordt uitgevoerd door het Nederlandse bedrijf Imtech Marine & Offshore. Als onderdeel van de transformatie worden de originele Rolls-Royce gasturbines vervangen door twee lichtere dieselmotoren die samen zo’n 1600 kW vermogen leveren.

 

Het voormalige fregat, hier al met compositen bovenbouw (beeld: Dick Holthuis)


 


Technisch Weekblad is een uitgave van Beta Publishers.
© 2014 www.technischweekblad.nl - alle rechten voorbehouden.