75.000 Levvel-blocs voor de versterking van de Afsluitdijk | Technisch Weekblad
Artikelen

75.000 Levvel-blocs voor de versterking van de Afsluitdijk

Armand van Wijck | maandag 18 mei 2020
Bouw & Civiele Techniek

De zeespiegel stijgt en in de toekomst krijgen we vaker te maken met extreem weer. Daarbij stroomt er vanuit de binnenwateren steeds meer overtollig water het IJsselmeer in en neemt de druk vanuit de Waddenzee op de Afsluitdijk toe. Rijkswaterstaat werkt daarom aan het versterken van de Afsluitdijk en het vergroten van de afvoercapaciteit om meer water te kunnen afvoeren naar de Waddenzee. Het project startte eind 2018 en de werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang, ook in Corona-tijd.

Om te hoge waterpeilen op het IJsselmeer te voorkomen, komen er onder andere twee nieuwe gemalen bij Den Oever. Die kunnen gezamenlijk tot 235 kuub water per seconde de Waddenzee in pompen. Verder versterkt Rijkswaterstaat de waterkering ter plaatse van de drie schutsluizen van de Afsluitdijk. 'Dat doen we niet door ze te renoveren, maar door er stormvloedkeringen voor te bouwen', licht Emiel Boerma toe, Adviseur Waterbouw bij Rijkswaterstaat. 'Deze gaan alleen dicht bij storm en beschermen zo de achterliggende schutsluizen die niet meer sterk genoeg zijn om het water te keren.'

Een ander belangrijk element is het verstevigen en verbreden van de dijk over een lengte van ongeveer 30 km. Bouwcombinatie Levvel – bestaande uit BAM, Van Oord en Rebel – voert in opdracht van Rijkswaterstaat het eindontwerp en bouw van de dijkversterking uit en zal de dijk 25 jaar onderhouden. Met zand en klei verhogen ze de kruin met ongeveer 1,5 m. Aan de buitenzijde van de dijk – aan de kant van de Waddenzee – komt een nieuwe bekleding, waarvan de onderkant bestaat uit innovatieve blokken die Levvel speciaal voor de Afsluitdijk heeft ontwikkeld en produceert in een productiefaciliteit in Harlingen. De zogenaamde Levvel-blocs zijn van beton en met basalt split als toeslagmateriaal. Het basalt hiervoor is gewonnen uit de basaltzuilen die tachtig jaar onderdeel uitmaakten van de dijk en op deze manier wordt hergebruikt. Er zijn 75.000 blokken van 6,5 ton per stuk nodig voor de gehele dijkversterking.

Skype-sessies blijken nuttig

De Corona-maatregelen hebben weinig impact op de bouwwerkzaamheden. De productiefaciliteit in Harlingen draait op volle toeren en vorige week kwam een eerste Noorse schip aan met breuksteen. 'De dijkversterking loopt op schema en gaat door volgens onze planning. Uiteraard met navolging van de RIVM-richtlijnen', verklaart Boerma. Qua ontwerpwerkzaamheden loopt het momenteel wel anders. Levvel heeft een kantoor voor 400 man gebouwd in Den Oever, maar dat staat nu zo goed als leeg. Hier werkten voornamelijk ontwerpers van zowel Levvel als Rijkswaterstaat, omdat er nog veel detailontwerpen nodig zijn die bijvoorbeeld de exacte breedtes en hoogtes over het volledige dijktraject vastleggen. Boerma: 'Dit gaat nu veel vanuit huis, waarbij vooral Skype-sessies nuttig blijken. Het vraagt wel wat meer energie maar alles is te overzien. Zo delen we onze schermen tijdens het doorlopen van technische tekeningen. Wel mis je het directe contact met de uitvoerders op de werkplaats, wat altijd echt een meerwaarde heeft. Daarom treffen we elkaar nu regelmatig in kleine groepjes op de dijk, waar we anderhalf meter afstand houden.'

Voordelen van thuiswerken ziet Boerma ook. 'We besparen nu veel reistijd. Bij Rijkswaterstaat zat thuiswerken en flexwerken er al aardig in, dus dit is iets waar we mooi mee verder kunnen in de toekomst. Voor Levvel was het iets wennen, omdat ontwerpers van aannemers vrijwel altijd op de projectlocatie zitten. Maar ook zij zien nu in dat er een hoop zaken prima te doen zijn vanuit huis. Als ik ons project als voorbeeld kan nemen, dan verwacht ik dat er bij aannemers nu ook een omschakeling zal komen waarin mensen aan de ontwerpkant meer gaan thuiswerken.'

werkenbij.rws.nl

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW