De droom van een hyperloop wordt steeds meer reëel | Technisch Weekblad
Achtergrond

De droom van een hyperloop wordt steeds meer reëel

Een kwart van zijn leven werkt Mars Geuze als medeoprichter van Hardt al aan de realisatie van een hyperloop, het razendsnelle vervoermiddel in een vacuüm buis. En al is hij dan nog maar 29, het geeft aan dat dit een project van de lange adem is, maar wel een waar hij volledig in geloofd. “Ik denk dat rond 2035 het netwerk gaat exploderen.”

Het begon voor Mars Geuze en zijn drie kompanen toen Elon Musk in 2015 een internationale competitie uitschreef voor de ontwikkeling van een hyperloop. De vier studenten van de TU Delft wonnen de wedstrijd, hun studententeam Delft Hyperloop werd het bedrijf Hardt.

Het principe achter een hyperloop is dat een wagon door magnetische krachten zweeft in een vacuüm buis, waardoor het met minimale energie, zo’n 10% van weg- of vliegtuigvervoer, razendsnel van A naar B kan reizen. Binnen een half uur moet je met een hyperloop in een stad 300 km verderop kunnen zijn. Vervoer is bovendien stil en zonder uitstoot van CO2.

“Onze voertuigen worden magnetisch opgehangen, geleid en aangedreven”, zegt Geuze. “Boven en links en rechts van het voertuig zitten stalen balken. Een permanente magneet aan de bovenkant van de wagon trekt zicht richting de balk. Daarbij is een elektromagneet in serie geplaatst om de magnetische kracht aan te passen aan het gewicht.”

“De magneten links en rechts stabiliseren de wagon. Als er een bocht of wissel is trekt de magneet zich naar de linker of rechterbalk. Alle techniek zit dus in de wagon. Dat biedt een gigantisch voordeel ten opzichte van de trein. Treinen moeten op afstand van elkaar rijden zodat de laatste trein zeker weet dat een wissel voor hem in positie is. Hyperloops kunnen sneller achter elkaar voortbewegen en invoegen en uitvoegen als op een snelweg.”

“Voor de voorstuwing bestaan meerdere concepten”, vervolgt Geuze. “We focussen ons nu opnieuw op een stalen balk met daarop een soort vinnetjes. De magneten moeten we zo aan- en uitzetten dat ie zich naar volgende vinnetje trekt. Conceptueel werkt het, dat hebben we in alle tests laten zien.”

De testen vinden nu plaats in Delft waar Hardt een korte testbaan van 30 meter tot zijn beschikking heeft. Zweven, wisselen, voortbewegen; alle kerntechnologieën heeft Hardt daar al laten zien. In Groningen bouwt het bedrijf op dit moment aan een langere testbaan, eerst 400 meter maar uiteindelijk 2,6 km lang, waar het bijvoorbeeld bij hogere snelheden wil wisselen.

“Met die testen willen we voldoende vertrouwen opwekken om rond 2030 een eerste route operationeel te hebben, bijvoorbeeld tussen een luchthaven en een stad”, zegt Geuze. “Een project als deze zal niet zelfstandig economisch haalbaar zijn. Het is een visitekaartje, delegaties vanuit de hele wereld kunnen het aanschouwen.”

Want de grote uitdaging naast de techniek is partijen zo ver te krijgen te investeren – Geuze schat de kosten op 15 km hyperloop op 500 miljoen euro. “Maar als de hyperloop 60% van de Europese vluchten overneemt, is de investering binnen 10 jaar terugverdiend. Dat is een heel aantrekkelijk businessmodel.”

“We gaan daar stapje voor stapje naartoe werken en steeds meer partijen vinden die de langetermijnvisie delen en willen investeren. We zijn inmiddels zeven jaar bezig en we komen steeds dichterbij. Ik denk dat rond 2035 het netwerk gaat exploderen, er ineens veel gebouwd wordt en mensen zich willen verbinden aan dit netwerk. Tussen 1870 en 1890 is in 150.000 km spoorweg aangelegd in de VS alleen. Dat is wat ik als visie heb voor de hyperloop.”

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!