De elektrische motor van Brunel Solar Team heeft flink meer vermogen | Technisch Weekblad
Achtergrond

Simpel idee, lastige uitwerking


De elektrische motor van Brunel Solar Team heeft flink meer vermogen

Het Brunel Solar Team rijdt dit jaar de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika met een auto met een volledig nieuwe motor. Het studententeam heeft met zijn partner AE Group een elektromotor ontwikkeld met niet één, maar twee magneetringen. Dat krikt het vermogen van de motor flink op. 

“Een elektrische motor bestaat uit een stator en een rotor, een stilstaand en een draaiend deel”, begint Lars van Keulen, binnen het Brunel Solar Team verantwoordelijk voor alle technische aspecten in de auto, de Nuna 11s. “Een conventionele elektrische motor heeft spoelen op de stator en één rotor met magneten erop.”

“In de techniek die wij hebben ontwikkeld, de Double Air Gap, zitten twee luchtgaten: een ring magneten, dan de spoelen en dan weer een ring magneten. De spoelen kunnen twee keer een magnetisch veld gebruiken, waardoor de motor veel meer vermogen levert.”

“Als je het concept zo uitlegt, klinkt dat vrij evident”, zegt Van Keulen. “De grootste moeilijkheid is de bevestiging. De conventionele manier van bevestiging van de spoelen kan nu niet. Daar moesten we iets anders voor bedenken.” 

Ontwerpproces

Het idee voor de Double Air is al ruim een jaar geleden ontstaan. De tijd was te kort voor de studenten die toen het Brunel Solar Team vormden, dit jaar was de tijd rijp om het ontwerp door te zetten. Met AE Group, specialist in het maken van elektromotoren, is de ontwikkeling dit jaar wel afgerond.

Van Keulen: “Samen zijn we het ontwerpproces doorgegaan, ieder met zijn specifieke kennis. Onze partner is gespecialiseerd in het elektrische gedeelte, wij in het mechanische gedeelte. Samen hebben we alles doorgedacht en doorgerekend om te kijken wat de beste oplossing is.”

“Wat nog wel een uitdaging was, en ook nog wel is, is dat de ontwerpruimte in de bestaande auto in zekere mate beperkt is. De rem die we normaal in de auto gebruiken, zit nu niet op de plek waar ie eerder zat. We hebben deze kunnen integreren in de motor. Het was een heel gave doorbraak toen we daar een idee voor hadden.”

Verbeteringen

Het effect van de nieuwe motor is positief, al mag Van Keulen geen getallen noemen. “Binnen de drive train hebben we een flinke verbetering kunnen maken. De efficiëntie van de motor is vergroot. Van de energie die je erin stopt, kun je meer omzetten in beweging. Dat kan betekenen meer koppel of sneller rijden. We zijn nog druk bezig te analyseren, dus ik kan er ook nog niet al te veel over zeggen.”

Op 9 september zal het team van start gaan in de Solar Challenge. “De race is straks de ultieme test. Daar gaan we veel data uit terug krijgen die we weer kunnen overdragen aan een volgend team. Daar komen waarschijnlijk ook dingen uit waaruit blijkt dat de motor beter of lichter kan. Het is pas onze eerste iteratie, het zou een wonder zijn als dat meteen de beste versie is.”

“Als team denken we dat deze innovatie veel potentie heeft. We kennen allemaal de elektrische auto. De hele wereld denkt er over na hoe deze meer energie krijgt, meer energie kan opslaan, maar ook hoe deze minder energie verbruikt. Dat is wat deze motor doet. Wij hebben zeker het gevoel dat dit de komende jaren geïmplementeerd gaat worden.”

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!