Drones gaan het verschil maken | Technisch Weekblad
Achtergrond

Visie 2021 project van Antea Group


Drones gaan het verschil maken

Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group ziet een grote toekomst voor de toepassing van drones ter ondersteuning van het werk van ingenieursbureaus. 'De grootse ideeën over urban air mobility komen bovendien sneller dichterbij dan je denkt.'

Roel Brandt projectmanager mobiliteit bij Antea Group ziet twee soorten toepassing van drones. 'Je kunt drones voorzien van alle sensoren, microfoons, camera’s en luidsprekers die je maar kunt bedenken en er monitorings-, surveillance-, of inspectiewerk mee verrichten. Daarnaast kun je er op termijn ook pakketjes of mensen in vervoeren.' Die toekomst komt volgens Brandt sneller dichterbij dan je denkt. 'Wij hadden vorig jaar op diverse beurzen de Pal-V vliegende auto in onze stand om in gesprek te gaan met de bezoekers terwijl je de toekomst kan aanraken. Vliegende voertuigen voor alledaags personenvervoer komen eraan.'

Antea Group zet nu al drones in bij verkeerskundige toepassingen. Zo loopt momenteel een pilot nabij Breda op het surveilleren van parkeerplaatsen waar vrachtwagens parkeren. Eerder deed Antea Group een dergelijke project in een publiek private samenwerking nabij Venlo en Vlaardingen. 'Soms staan vrachtwagens in de berm, op een industrieterrein of op een parkeerplaats die niet voor lang parkeren bestemd is; maar houdt de chauffeur daar wel een lange pauze. Bermen worden kapotgereden, de vrachtwagen staat wellicht op een onveilige plek. Met drones, voorzien van een camera en speaker, kunnen we rondjes vliegen in gebieden waar dit vaak aan de orde is en regelgeving handhaven.'

Ook voor het kalibreren van verkeersmodellen of het inzicht in verkeersveiligheid kennen drones waardevolle toepassingen. 'Vooral nabij scholen hebben we meerdere projecten uitgevoerd met drones die vanuit de lucht verkeersstromen in de gaten houden,' aldus Brandt. 'We kunnen zo snel en doeltreffend adviseren over hoe gemeentes verkeersituaties veiliger kunnen maken.'

Bij de surveillance proef in Breda maakt Antea Group gebruik van een 'drone-out-of-the-box', een 'doos' die als basisstation voor de drone dient en waar deze opgeladen kan worden. De drone zou autonoom kunnen vliegen of vanuit een verkeerscentrale bediend kunnen worden. 'Nu dicteert regelgeving nog dat de piloot ter plekke moet zijn voor de veiligheid, maar vanaf 2021 hoeft dat niet meer. Zoals zo vaak zie je dat technologische ontwikkelingen vaak net iets sneller gaan dan de regelgeving.' 

En verder - inspecties van infrastructuur, fabrieken, kademuren met vliegende- en onderwaterdrones - de toepassingen zijn eindeloos. Waar droom jij van? 'Ik zie het voor me dat over enkele jaren langs alle snelwegen in Nederland een netwerk van drones-out-of-the-box komt te liggen. Deze voeren met enige regelmaat inspecties aan kunstwerken (viaducten, bruggen, etc.) uit. Dat is werk dat je kunt plannen en dat nooit dringend hoeft te zijn. Diezelfde drones kunnen daarom op ieder moment uitvliegen bij calamiteiten en filmen meteen voor de hulpdiensten de situatie ter plaatse. Of bij grote verkeersdrukte brengen ze verkeersstromen in kaart zodat verkeersleiders accuraat op actuele verkeerssituaties kunnen reageren. Technisch is dit snel mogelijk, de kosten zijn flink lager dan de huidige aanpak. Mijn handen jeuken om een dergelijk project op te starten.'

Antea Group is aangesloten bij de Dutch Drone Delta, een publiek private samenwerking waar naast Antea Group partijen als (lucht)havens, een vliegtuigmaatschappij, een verzekeraar, een telecombedrijf en overheden zijn aangesloten om de urban air mobility versneld mogelijk te maken. Zo liet havenbedrijf Rotterdam deze zomer al een pakketje op een schip afleveren met een drone. Brandt: 'Als ingenieursbureau willen wij bijdragen aan een prettige en veilige fysieke leefomgeving. Hoe fijn zou het zijn als aan de rand van woonwijken hubs komen waar pakketjes gedropt worden, dat een drone het pakket bezorgt en dat er minder verkeer door onze woonwijken komt?'

Verder wijst de projectmanager mobiliteit op de Pal-V vliegende auto en enkele mondiale projecten met drones die al mensen kunnen vervoeren, met name in Azië gaan de testen steeds verder. In het luchtruim kun je voertuigen echt autonoom maken. Dat is veel makkelijker dan op een weg met spelende kinderen, stuiterende ballen en wegwerkzaamheden. Brandt durft de uitspraak wel aan. 'Het eerste volledig autonome voertuig voor personenvervoer in een stad is een drone.'

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW