Elitac maakt informatie voelbaar | Technisch Weekblad
Achtergrond

Elitac maakt informatie voelbaar

Trillingen overbrengen van de autostoel naar de bestuurder kan het verkeer veiliger maken, vindt technostarter Elitac.

In een van de werkruimtes van het in Utrecht gevestigde Elitac staat een autostoel. Wie op de stoel gaat zitten krijgt een filmpje te zien waarin een auto een bepaalde route aflegt. Al vlug valt de kijker van het filmpje op wat er zo bijzonder is aan de autostoel: als de betreffende auto bepaalde verkeerssituaties nadert, waarschuwt hij de zogenaamde bestuurder hiervoor middels trillingen. Bij het naderen van de bocht gaat de stoel aan de rechterzijde drie keer kort trillen. Als de virtuele auto even later bij een rotonde komt, komen er afwisselend trillingen onder het rechter- en linkerbeen, daarna geven twee trillingen aan dat de automobilist de tweede afslag rechts moet nemen.

‘Momenteel loopt er een proef met dit systeem bij de brandweer in Groningen’, vertelt Jasper Dijkman, oprichter en directeur van Elitac. ‘Een bestuurder van een brandweerwagen moet al twee of drie schermen op het dashboard in de gaten houden, als daar nog een scherm bij komt met routeinformatie is het lastig de aandacht goed te verdelen. Een navigatiesysteem, dat met trillingen de weg wijst kan dan uitkomst bieden.’

Het bedrijf Elitac kwam in 2012 voort uit een samenwerking met TNO Soesterberg. ‘Er vond daar onderzoek plaats naar het toepassen van trilelektronica voor bijvoorbeeld helikopterpiloten’, aldus Dijkman. ‘Het onderzoek was veelbelovend, maar de uitkomst was weinig praktisch. Wij zijn toen als ondernemers verder gegaan door een concreet ontwerp te ontwikkelen.’

Een van de TNO-deelnemers sloot zich daarna vrij snel aan bij Elitac. ‘Bij TNO zijn er regelmatig onderzoeksprojecten die moeilijk praktische betekenis krijgen’, vertelt medeoprichter Merijn Klarenbeek. ‘Deze medewerker vond dat nogal frustrerend, vandaar dat hij de overstap naar ons maakte.’ Nu, ruim vier jaar later, heeft Elitac negen mensen in dienst.

Een belangrijke stap in de ontwikkeling van het trillende navigatiesysteem was de succesvolle deelname aan een competitie bij Defensie. ‘Het ging om het project ‘militairen van de toekomst’, vertelt Klarenbeek. ‘Wij hebben een elektronisch systeem ingediend, waarbij trilelementen in de kleding het overbrengen van navigatie- en communicatiesignalen mogelijk maken, zonder toepassing van geluid of licht.’ Een vergelijkbaar voorbeeld van recentere datum is het ‘science suit’, waarin 32 trilelementen zijn aangebracht van elk 34 x 16 x 11 mm. Het totale elektronicapakket weegt circa 90 g. ‘Dit systeem verkopen we onder meer aan universiteiten’, verduidelijkt Dijkman. ‘Die gebruiken de elektronica bijvoorbeeld om de reactietijd van mensen te onderzoeken, of bij vr-projecten, waarbij een proefpersoon objecten ziet die er niet zijn en die je dan toch met behulp van trillingen kunt voelen!’

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW