Achtergrond

Goede vraag: moeten we accu’s van e-fietsen reviseren?

Het reviseren van de accu’s van elektrische fietsen. Het klinkt als een logische ontwikkeling en is sterk in opkomst, zeker nu er steeds meer wat oudere e-fietsen op de markt komen. Maar is het reviseren van deze accu’s wel zo’n goed idee, of kunnen we gewoon beter een nieuwe accu op de fiets zetten?

Steeds meer tweewielerbedrijven bieden niet langer alleen (tweedehands) fietsen en fietsreparaties aan, maar reviseren ook de accu’s van elektrische fietsen. Veelal hebben fietsenmakers zich deze vaardigheden zelf aangeleerd. Daarbij vervangen zij een aantal cellen in de fietsaccu, die in essentie bestaat uit een battery management system (BMS) en een aantal cellen, waarvan sommige in serie en andere parallel zijn geschakeld. Op die manier is het oorspronkelijke voltage van de accu te handhaven. Het BMS regelt vervolgens het balanceren van de spanningen in de accu en zorgt ervoor dat aan het einde van de laadcyclus alle cellen een gelijk voltage hebben.

Bij het reviseren van een accu is het mogelijk om deze een hogere capaciteit te geven dan hij oorspronkelijk had, door bijvoorbeeld NiMH-cellen te vervangen voor lithium-ion-cellen.

Maar is het wel verstandig om op deze manier de levensduur van de accu’s van e-fietsen te verlengen? Nee, stelt dr. Erik Kelder, onder meer werkzaam in de onderzoeksgroep Storage of Electrochemical Energy aan de TU Delft. ‘Je gaat cellen gebruiken die verschillen van de initiële capaciteit, terwijl het BMS wel uitgaat van die initiële capaciteit. En dan gaat het BMS bij een laadcyclus iets anders zien en doen bij de cellen dan het systeem zou moeten doen.’ Het gevaar hiervan is dat de cellen in de batterij ongelijkmatig worden opgeladen. ‘Het klopt wel dat een gereviseerde batterij een hogere capaciteit kan hebben, maar dat gaat niet eeuwig goed. En als het misgaat, is de hele accu kapot.’

Alle cellen vervangen

Er zijn echter ook fietsenmakers die niet enkele, maar álle cellen van een accu vervangen bij revisie. Een van die fietsenmakers is KWS Seuren. ‘We behouden de oude behuizing, maar we vervangen het gehele pakket aan cellen’, vertelt Stan Seuren. ‘Slechts een aantal cellen vervangen is gevaarlijk. Wij zetten er daarom een compleet pakket met allemaal dezelfde nieuwe cellen in, met dezelfde capaciteit als de oorspronkelijke cellen.’ En indien nodig, vervangt KWS Seuren ook het BMS. ‘Zelfs als we dat doen, is revisie nog steeds goedkoper dan een compleet nieuwe accu.’ De fietsenmaker biedt vervolgens twee jaar garantie op de revisiewerkzaamheden.

Toch is dit volgens Kelder een hekel punt. Want wie is er op dat moment verantwoordelijk voor ernstige schade? Welke schade valt onder de revisiegarantie van de fietsenmaker? De fabrikant van de accu zal in ieder geval geen garantie meer bieden na een revisie. Kelder: ‘Die zal het zien als knoeien aan het batterijsysteem en dat moeten fietsenmakers zich wel realiseren.’ Daarmee suggereert hij niet dat de fietsenmakers geen deugdelijk werk leveren, maar dat niet duidelijk is bij wie de verantwoordelijkheid ligt voor eventuele mankementen aan zo’n gereviseerde accu.

Kelder is dan ook voorstander van het instellen van certificering voor het reviseren van accu’s van e-fietsen: een waarborg die klanten garandeert dat de revisie naar behoren is gedaan. En met ‘naar behoren’ bedoelt Kelder het garanderen van het vervangen van de oude cellen voor cellen van precies dezelfde kwaliteit als de rest van de cellen. ‘Dit heb ik ook al aangekaart bij de Inspectiedienst voor de Leefomgeving en Transport.’

Tot een dergelijke certificering er is, kunnen we volgens Kelder beter de oude accu’s downcyclen en vervangen voor nieuwe accu’s op de e-fietsen.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW