InfraTech: slimmer gebruik maken van de infrastructuur | Technisch Weekblad
Achtergrond

Innovatie staat centraal op infrastructuurbeurs


InfraTech: slimmer gebruik maken van de infrastructuur

Met ruim 600 exposanten en dik 20.000 verwachte bezoekers is InfraTech dit jaar veruit de belangrijkste beurs voor infrastructuur in Nederland. Het evenement vindt van 17 t/m 20 januari plaats in Ahoy; TW blikt vooruit.

Het thema dit jaar is Slim Verbinden en dat is zowel letterlijk als figuurlijk bedoeld. Niet alleen om de infrastructuur in Nederland nog slimmer te maken, maar het is ook een netwerkevenement. ‘We willen dit jaar vooral vernieuwing laten zien’, vertelt Ahoys exhibition manager Saskia Vernooij. ‘We hebben bijvoorbeeld een plein van Holland ConTech, die starters in de markt zetten met hulp van grote bedrijven, zoals Dura Vermeer. Op dit plein zijn tien startups aanwezig.’

Een andere nieuwe verschijning is ook het Smart Mobility-plein, gecoördineerd vanuit Rijkswaterstaat. ‘Infra is niet meer alleen aanleg alleen, maar ook slimmer gebruik maken van de infrastructuur’, vertelt Vernooij. ‘Wij besteden aandacht aan slimmere technieken en communicatie vanuit de auto naar wegsystemen. We kijken ook naar de toekomst met innovatieteams van de technische universiteiten, met voertuigen die momenteel nog niet op de weg mogen rijden maar die nu al wel worden ontwikkeld.’

De vier tu’s werken via 4T.Bouw intensief samen op het gebied van bouw en infra en presenteren op het evenement hun zogenaamde Lighthouse Projects. Vernooij: ‘Die geven we extra ruimte. En we hebben natuurlijk onze eigen InfraTech Innovatieprijs.’ De inzendingen worden beoordeeld op het vernieuwende karakter, maatschappelijk nut, creatief gebruik van tijd, geld, middelen en op het metabegrip ‘slim verbinden’.

Augmented reality

Er zijn acht genomineerden. Mourik Infra is als enige bedrijf twee keer genomineerd, met Dijkverbetering 2.0 en Melt antivries­asfalt. ‘Het eerste is een dijkverzwaringsproject bij Kinderdijk-Schoonhovenseveer waar allerlei nieuwe technieken zijn toegepast’, vertelt directeur Peter-Jan Hendriks van Traffic & More, een dochtermaatschappij van Mourik. Hendriks is verantwoordelijk voor Mouriks bijdrage aan InfraTech. ‘We hebben het dijkverzwaringsproject zo efficiënt mogelijk laten uitvoeren met minimale hinder voor omwonenden. In plaats van damwanden hebben we bij woningen trillingsarm boorpalen geplaatst. Daarnaast hebben we verschillende technieken gebruikt om woningen op te vijzelen, met name nieuwe woningen die daar gebouwd worden, zodat ze meegroeien met de dijk door de fundering omhoog te brengen.’

Lees verder onder de video.

Ook op digitaal gebied is er veel gedaan. Hendriks: ‘Met drones hebben wij de zakbakens ingemeten en wij hebben augmented reality toegepast om de nieuwe situatie digitaal over de bestaande situatie te projecteren. Dat konden we op een smartphone laten zien aan omwonenden.’

Het Melt antivriesasfalt van Mourik is voorzien van een speciale component. ‘Hierdoor zit er een soort zoutvorming in het asfalt zodat er 87 % minder gestrooid hoeft te worden. Bevriezing vindt dan niet plaats bij 0 °C, maar pas bij -5 °C.’ Er is in Nederland momenteel één locatie met antivries­asfalt: fietsbrug De Snelbinder in Naaldwijk (Zuid-Holland). ‘Het is ook wel toe te passen op autowegen, maar de kosten zijn momenteel nog hoog’, erkent Hendriks.

De InfraTech Innovatieprijs 2017 is te winnen in twee categorieën: productinnovatie en projectinnovatie. De winnaars van de InfraTech Innovatieprijs worden op woensdag 18 januari bekendgemaakt door Bernard Wientjes, voorzitter van de Taskforce Bouw.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW