Innovatieve ‘Ballerinakraan’ op de Afsluitdijk | Technisch Weekblad
Achtergrond

Innovatieve ‘Ballerinakraan’ op de Afsluitdijk

De Afsluitdijk wordt de komende jaren versterkt met 75.000 betonblokken van 6.500 kg en 700.000 m² blokken van 1.800 kg. Twee speciaal ontworpen kranen voeren het werk uit.

 

De Afsluitdijk ligt er al bijna 90 jaar, maar voldoet niet meer aan de huidige normen van waterveiligheid. Daarom wordt de dijk, die Nederland beschermt tegen de kracht van het water, de komende jaren in opdracht van Rijkswaterstaat verder versterkt door bouwconsortium Levvel, dat bestaat uit BAM, Van Oord en Rebel. Er worden in totaal maar liefst 75.000 betonblokken, zogenaamde Levvel-blocs, tegen de onderkant van het talud van de dijk geplaatst. De blokken wegen 6.500 kg per stuk en komen dagelijks met 100 tegelijk uit de fabriek. Vanaf daar worden ze per schip naar de dijk gebracht.

Op de bovenkant van het talud worden nog eens over 700.000 m² kleinere betonblokken geplaatst, Quattroblocks van 1.800 kg, op een ondergrond van zand en breuksteen. Het plaatsen van de betonnen bekleding vraagt om specialistisch materieel, daarom heeft Van Oord speciaal voor dit werk twee kranen ontworpen. ‘De Titaan plaatst de Levvel-blocs en de Ballerina plaatst de Quattroblocks,’ zegt Leon van der Waal, package manager Waddenzee bij Levvel.

Wandelend ponton

‘De Titaan is een grote rupskraan die op een speciaal ponton staat. Het ponton beweegt zich voort door middel van spudpalen die kunnen stappen, daarom heb je er niet direct een boot bij nodig. De achterste twee spudpalen kunnen afzonderlijk van elkaar bewegen, zodat het ponton ‘wandelt’. Zo’n ponton was er nog niet in deze hoedanigheid.’

Speciaal voor het plaatsen van de Quattroblocks doken de ingenieurs achter de tekentafel. ‘Dat heeft de Ballerina opgeleverd. Het is een imposant apparaat. Het is een onderstel van 120.000 kg waarop een plateau is gemaakt. Daarop is het bovenstel van een graafmachine neergezet, een Caterpillar 340. De kraan is uitgerust met een klem, waarmee de Quattroblocks worden geplaatst. De Ballerina beweegt zich evenwijdig aan het steile talud voort op rupsbanden van 3,5 m lang, om zo de stabiliteit te garanderen. Hij heeft een bereik van 19 m rondom.’

Strak ontwerp

De voorheen met basaltblokken en gras bekleedde dijk wordt nu een strakke betonnen dijk. ‘Dat komt door de esthetische waarde van het ontwerp,’ zegt Van der Waal. ‘Met deze blokken geeft het meer lijnen. Het gaat niet alleen om de technisch inhoudelijke situatie, dan zouden we namelijk de dijk ook met breuksteen kunnen maken, maar wij willen ook een esthetisch mooie dijk. Dat wordt steeds belangrijker bij dit soort projecten. Er spelen meer belangen dan alleen die op waterbouwtechnisch gebied.’

De speciaal geproduceerde Levvel-blocs en de kranen kunnen ook in het buitenland worden toegepast. ‘De Ballerina en de Titaan zijn ontworpen voor dit werk aan de Afsluitdijk, maar het zou zonde zijn als je ze niet bij andere projecten gebruikt. De speciaal ontworpen betonblokken worden al elders toegepast.’ De versterkte Afsluitdijk heeft een levensduur van 100 jaar. ‘Ik denk dat deze Afsluitdijk de nieuwe norm gaat worden, dat je dit soort iconische dijken op meerdere plekken in de wereld gaat zien.’

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat

Betrokken bedrijven: Bouwconsortium Levvel, bestaat uit BAM, Van Oord en Rebel

Materiaal: 75.000 Levvel-blocs, 700.000 m² Quattroblocks

Kranen: Ballerina en Titaan

 

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW