Spoor-hefbrug Gouda gevat in 3D-simulatie | Technisch Weekblad
Achtergrond

Visie 2021 project van Movares


Spoor-hefbrug Gouda gevat in 3D-simulatie

Bij een grote technische renovatie aan de spoor-hefbrug en naastgelegen draaibrug bij Gouda zette Movares een nieuw ontwikkelde 3D-simulatie in.

'Het gaat hier om een golden asset van ProRail, als deze brug uitvalt heeft quasi het hele land last van het uitstraaleffect,' zo begint Ferry Spruit, projectleider bij Movares die voor de technische renovatie van de brug een 3D-simulatie ontwikkelde waarmee ProRail en de aannemers het werk optimaal kunnen voorbereiden. '200 pagina's tellende ontwerpdocumenten die in een organisatie rond gaan zijn niet meer van deze tijd.'

De reden voor de renovatie van de spoor-hefbrug en draaibrug bij Gouda is groot onderhoud. De wijzigingen zijn van dien aard dat de bruggen aan de machinerichtlijn moeten voldoen. Spruit: 'ProRail moet aan nieuwe richtlijnen voldoen en daarvoor moeten we de bruggen volledig in kaart brengen en controleren waar we aanpassingen moeten doen, zodat onderhoudsmonteurs nabij tandwielkasten, draaicilinders en haalkabels veilig hun werk kunnen doen.' Met de 3D-simulatie is nu snel inzichtelijk te maken waar de gevaren zijn en wat er op de bruggen aangepast moet worden.'

Een voordeel is bovendien dat Movares deze simulatie verder kan verrijken. 'We kunnen alle tandwielen, kabels, bouten en moeren, elektromotoren en schakelkasten voorzien van technische documentatie,' aldus Spruit. 'Je kunt je voorstellen dat je na de renovatie als onderhoudsmonteur digitaal door de brug loopt, en zo de voor jou noodzakelijke documenten in de juiste volgorde uit een database kunt halen.' Het model is zo bijna een driedimensionale inhoudsopgave van alle aanwezige techniek op deze bruggen. Ook hielp het model bij het werken en overleggen op afstand tijdens de coronacrisis.

‘Ook tijdens de coronacrisis hielp dit model bij het werken op afstand’

Wat is de grootste moeilijkheid bij het maken van een dergelijk model? 'Het gaat hier om een bewegende installatie. Er zijn elektromotoren, tandwielkasten, cilinders en kabels. Al deze onderdelen moeten gemodelleerd, geanimeerd en geprogrammeerd worden,' zo laten Pim Greijn en Stefan Hulspas via e-mail weten, zij waren bij Movares verantwoordelijk voor het ontwikkelen en programmeren van het model en hoe het visueel gepresenteerd wordt. 'Het moet wel kloppen en realistisch zijn, dit geeft de klant gelijk vertrouwen wanneer deze het model bekijkt en alles op de juiste plaats zit, beweegt en eruitziet zoals in werkelijkheid.’

Tot slot, wat merkt de reiziger op het spoor hiervan? Spruit: 'Lastig te zeggen. Het is zo dat de voorbereidingen van de werkzaamheden visueel beter inzichtelijk worden gemaakt voor ontwerpers, de aannemer en de klant. Hiermee kan tijd worden gewonnen in de uitvoering doordat ze zich beter kunnen voorbereiden. Mogelijk kunnen stremmingen en verhinderingen daardoor wellicht korter duren. Ook bij regulier onderhoud aan de bruggen kunnen mensen zich vanuit kantoor alvast digitaal voorbereiden. Er kan tevens assistentie verleend worden op afstand bij het oplossen van storingen.' Het grootste voordeel moet straks gaan komen als alle werkzaamheden zijn afgerond en er als het ware een grote databank ontstaat waarbij alle gebruikers makkelijk documentatie kunnen terugvinden van alle onderdelen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW