Technostarter: Beroepschauffeurs leren zich niet te laten afleiden | Technisch Weekblad
Achtergrond

Technostarter: Beroepschauffeurs leren zich niet te laten afleiden

Jaap Faber | donderdag 7 april 2016
Technostarters

Het Delftse bedrijf SD-Insights komt met een geheel nieuwe methode om (beroeps)chauffeurs mentaal te trainen op hun rijprestaties met als eerste doel de verkeersveiligheid te verbeteren.

‘Daarbij’, zegt Guido Sluijsmans (civiele technologie en management Universiteit Twente), ‘richten we ons vooral op afleiding, wat in 80 % van de verkeersongelukken een rol speelt. We denken dat dit probleem straks alleen maar groter zal worden door smartphonegebruik en doordat allerlei slimme systemen in moderne auto’s de bestuurder het idee geven dat hij zich met andere dingen kan bezighouden.’

Het gaat bij deze trainingen om een aantal onderdelen legt Sluijsmans uit: ‘We verzamelen data uit het voertuig waarbij we bovendien een naar buiten gerichte beeldsensor gebruiken. Daarmee weten we ook bijvoorbeeld de afstand en het verschil in snelheid ten opzichte van andere voertuigen.’

De binnenkomende gegevens worden geanalyseerd om de rijprestatie van de chauffeur te bepalen. ‘We kijken wat voor fouten hij maakte op de momenten dat hij werd afgeleid en we proberen ook te voorspellen welke fouten hij in de toekomst kan gaan maken. We gebruiken de analyses om persoonlijk advies te geven aan de eindgebruiker. We laten hem zien wat goed ging en wat minder goed ging en geven gericht advies over wat hij kan doen om zijn rijprestaties te verbeteren. Op termijn willen we dat real-time doen.’

Sluijsmans wijst erop dat met bestaande systemen geen terugkoppeling mogelijk naar het bedrijf waar de chauffeur voor werkt om de veiligheid van hun medewerkers te verbeteren. Met dit nieuwe systeem kan de ‘baas’ preventief in actie komen.

De hardware om data te verkrijgen uit het voertuig en de beeldsensor zijn gebaseerd op Raspberry Pi, ‘dat fantastisch werkt voor Internet of Things-achtige prototypes’, zegt Sluijsmans. ‘Daarnaast gebruiken we speciale chips om de CAN-bus van de auto uit te lezen. Dat is een communicatienetwerk in de auto waarmee allerlei componenten berichten naar elkaar sturen. Uniek is dat je in onze hardware geen gps-sensor aantreft. We hoeven niet te weten waar de chauffeur rijdt.’

‘Wij zien uit naar de tijd dat voertuigen volledig autonoom zijn, maar we weten ook dat de weg naar volledige autonomie nog lang is en dat er veel gedetailleerde rijdata nodig zijn om ze onder alle omstandigheden perfect te laten functioneren. Wij beschikken over die gedetailleerde data en kunnen dus in iedere tussenstap naar de automatisering ontwikkelaars ondersteunen.’

Guido Sluijsmans, Frank Anema en Thom Hubers kennen elkaar van TNO en besloten in september vorig jaar SD-Insights op te richten.

Wie: Guido Sluijsmans,
Thom Hubers, Frank Anema
Wat: SD-Insights
Waar: Delft
www: sd-insights.eu

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW