Achtergrond

Top Dutch Solar Racing betreedt ring

Vier Nederlandse teams met één missie: het winnen van de World Solar Challenge. Drie teams nemen het tegen elkaar en tegen teams uit andere landen op in de Challenger-klasse, waarbij de zelfontworpen zonnewagens in zo kort mogelijke tijd een afstand van 3.021 km moeten afleggen. Het vierde team racet in de Cruiser-klasse, waarbij er extra punten te verdienen zijn door de zonnewagen zoveel mogelijk te ontwerpen als echte gezinsauto.

In aanloop naar de race van 13 tot en met 20 oktober leggen de vier teams uit waarom hun team gaat winnen en wat hun zonnewagen het beste voertuig in de race maakt. Top Dutch Solar Racing doet dit jaar voor de eerste keer mee.

Top Dutch Solar Racing is een groentje in de World Solar Challenge. Geeft ze dat geen flinke achterstand ten opzichte van de andere teams? Niet per se, stelt teammanager Jeroen Brattinga: ‘Bij de race in 2017 zijn er twee van onze teamleden naar Australië gereisd. Zij hebben niet meegedaan aan de race, maar hebben wel met een busje meegereden en weermetingen verricht. Ook hebben ze met andere teams meegekeken tijdens de keuring van de auto’s. Zo zijn ze veel te weten gekomen over de stand van de techniek en hebben ze gezien hoe andere teams zaken aanpakken. Daarnaast hebben we ook veel gesimuleerd met softwarepakketten. Maar natuurlijk hebben we veel minder data om op te vertrouwen dan andere teams.’

Toch gaat Top Dutch Solar Racing enthousiast te werk. Uniek aan het 26-koppige team is dat de teamleden zowel uit het mbo (Friese Poort, Friesland College, Alfa College), hbo (Hanzehogeschool), als wo (Rijksuniversiteit Groningen) afkomstig zijn. Brattinga: ‘Het stukje vakmanschap vult het stukje theorie enorm aan. We merken dat ook erg bij het ontwikkelproces.’

Waar het Vattenfall Solar Team en Solar Team Twente hebben gekozen voor een catamaran-model, heeft de Groningse zonnewagen een monohull, ook wel bullet-hull genoemd. ‘We denken dat dit model met de huidige regels nu ook concurrerend is geworden.’ In tegenstelling tot het catamaran-model is dit model symmetrisch: de cockpit bevindt zich in het midden van de wagen.

Het team heeft zijn eigen elektromotor ontworpen, waar anderen die veelal ‘off-the-shelf’ nemen. Ook bijzonder is de vierwielsturing. Omdat hierdoor de draaihoek per wiel kleiner wordt, is er rondom elk wiel minder ruimte nodig. En dat levert een aerodynamisch voordeel op.

Lees verder onder de foto

(copyright: Top Dutch Solar Racing)

De nog naamloze auto krijgt ook een speciale coating over de single junction galliumarsenide-cellen. Deze antireflectieve coating van piramideachtige structuur, moet zorgen dat er minder zonlicht wordt teruggekaatst, waardoor het rendement van de zonnecellen toeneemt.

Gaat Top Dutch Solar Racing meteen de eerste plek veroveren? Brattinga: ‘De eerste plek wordt wel echt een hele grote uitdaging. Natuurlijk is dat wel onze ambitie, het is immers een wereldkampioenschap. Maar we hopen wel in ieder geval een plek in de top 10 te bemachtigen.’

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW