Topproject: Grote basculebrug met korte cyclustijd | Technisch Weekblad
Achtergrond

Topproject: Grote basculebrug met korte cyclustijd

Armand van Wijck | vrijdag 1 juli 2016
Bouw & Civiele Techniek, Arbeidsmarkt & Onderwijs

  • Speciale trek-duwstangen
  • Centraal 3d-model

Langs de A12 bij Gouda is Heijmans in opdracht van de Provincie Zuid-Holland bezig met de aanleg van twee provinciale wegen: de Parallelstructuur A12. Een pronkstuk van dit project is de bouw van een grote basculebrug over de rivier de Gouwe. Constructiebedrijf Hillebrand bouwde het stalen brugval en het bewegingswerk. Ingenieursbureau Movares maakte het ontwerp.

Voor een goede doorstroming van het weg- en vaarwegverkeer moet de brug in maximaal 180 s kunnen openen en sluiten. ‘De cyclustijd is gangbaar voor een beweegbare brug van gemiddelde omvang, maar niet voor een hele grote zoals deze’, vertelt ir. Anton van ’t Klooster van Movares, die ontwerpleider is van het brugbewegingsmechanisme. Het brugval is 26,5m bij 23 m en het beweegbare deel heeft een totaalgewicht van zo’n duizend ton.

Onder het brugdek bevindt zich de basculekelder, met daarin het contragewicht en het elektromechanische aandrijfmechanisme met een vermogen van 160 kW. Aan het contragewicht zitten trek-duwstangen die onderdeel uitmaken van het bewegingswerk. Deze stangen zitten vast aan twee grote panamawielen van 4 m doorsnee. Omdat de brug van ongewoon grote omvang is in verhouding tot de snelheid waarmee het brugval open en dicht moet kunnen, ontstaan er hoge belastingen bij een noodstopsituatie. ‘We hebben daarom speciale trek-duwstangen ontworpen’, licht Van ’t Klooster toe. ‘De grote veerconstructies die in de trek-duwstangen zijn opgenomen, zijn zodanig ontworpen en afgesteld dat we hoge belastingen voorkomen en dat de belastingen zich straks gegarandeerd gelijkmatig verdelen over de twee panamawielen.’

De laatste hand

Om de bouwkosten van de brug te beperken, is de basculekelder relatief klein gehouden: 13 bij 19 bij 17 m (l x b x h). ‘Het was een gepuzzel om het grote bewegingswerk in een beperkte ruimte in te bouwen, waarbij we tegelijkertijd de configuratie van alle onderdelen van de bewegingsmechanismen optimaal wilden hebben’, aldus Van ’t Klooster. ‘De bewegingsmechanismen zijn zogenoemde vierstangenstelsels. De maximale snelheid van het brugval en de uiteindelijke versnellingskrachten hebben we geminimaliseerd door een goede keuze van de ligging van de draaipunten van deze stelsels.’ Hoewel er relatief weinig ruimte voor de mechanische uitrusting beschikbaar is, zijn alle onderdelen toch goed en veilig bereikbaar voor inspecteurs en monteurs. Aan het kelderdak zijn bordessen gehangen zodat zelfs de trek-duwstangen goed bereikbaar zijn.

De bouw van de brug is strak verlopen. Building Information Modeling (BIM) speelde daarbij een belangrijke rol. ‘Doordat alle partijen met hun ontwerp aansloten op één centraal 3d-model, waren alle raakvlakken goed beheerst’, vertelt Van ’t Klooster. Hierdoor duurde bijvoorbeeld het plaatsen van het stalen brugval maar enkele uren. Momenteel wordt de laatste hand aan de kelder gelegd, die overigens voor een groot deel uit glazen wanden bestaat. Van ’t Klooster: ‘Je kunt daardoor straks het hele bewegingswerk van buitenaf in actie zien.’

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW