Volledig aan de slag als student bij ingenieursbureau NNTS | Technisch Weekblad
Achtergrond

Volledig aan de slag als student bij ingenieursbureau NNTS

Alle bedrijven die willen innoveren, weten dat het innovatieproces risico’s met zich meebrengt en dat hier een prijskaartje aan hangt. Om de kosten te drukken biedt No Nonsense Technical Solutions (NNTS) uit Enschede een instapmodel met werkstudenten aan. Het model brengt voor de technische studenten zelf ook voordelen mee; zij kunnen wat bijverdienen en doen tijdens hun opleiding al werkervaring op in de praktijk.

Het ingenieursbureau No Nonsense Technical Solutions is in 2015 opgericht door Jurre Kuijper, die toen net gestart was met zijn master thermische werktuigbouwkunde aan de UT in Enschede. ‘Tijdens mijn afstudeerstage, bij het afronden van mijn studie civiele techniek aan de HAN, merkte ik dat er veel kennis en kunde nodig is bij innovatieprojecten. Vaak is het te kostbaar om deze kennis te verkrijgen, zeker in de beginfase. Het opzetten van een nieuw type ingenieursbureau, waarbij vooral technische studenten worden ingezet leek mij een innovatieve oplossing’, vertelt Kuijper. In eerste instantie werkte Kuijper samen met acht à negen medestudenten aan de eerste twee projecten. Al snel had het ingenieursbureau zo’n veertig studenten in dienst en inmiddels heeft Kuijper tachtig technische studenten tot zijn beschikking. Kuijper: ‘Verder hebben wij een klein team parttime medewerkers voor HR, PR en administratie en één fulltime projectleider.’

Van instapmodel tot volledig ingenieursbureau

Het concept van het ingenieursbureau is zo ingericht dat de begeleiding en de kwaliteit gewaarborgd is. Zo werkt het bureau alleen met technische studenten die minimaal in hun derde jaar van de studie zitten (een uitzondering daargelaten), zodat een dergelijke basiskennis aanwezig is. Daarnaast houdt de projectleider toezicht op de kwaliteit en het halen van de deadlines. ‘Gemiddeld werken er zes studenten aan één project, waarvoor zij acht tot twaalf uur per week beschikbaar moeten zijn. De studenten zijn volledig onderdeel van het team en zijn betrokken van idee tot implementatie. Eventueel kunnen we, indien gewenst, in een latere fase opschalen naar een fulltime projectteam. Hiervoor beschikken we over een netwerk van zzp’ers en partners. De studenten blijven dan echter nog steeds bij het project betrokken’, vertelt Kuijper.

'Studenten die nu nog vers op de inhoud zitten, komen met ideeën die op het eerste gezicht misschien onmogelijk lijken, maar veelal gewoon uitvoerbaar zijn.’

Het ingenieursbureau richt zich met name op webapplicaties, mechatronica en civiele techniek. Ook heeft NNTS al een aantal overheidsinstellingen geholpen met vraagstukken op het gebied van verduurzaming. Kuijper: ‘In feite werken wij vraaggericht en proberen een oplossing te vinden voor alle technische vraagstukken die een innovatie in de weg staan.’ Ondanks dat het ingenieursbureau in de afgelopen vijf jaar al vele technische vraagstukken onder handen heeft genomen, begint zij nu pas echt naam te maken met haar afgeronde projecten. ‘De eerste jaren hebben wij veel vertrouwelijke onderwerpen behandeld. Daardoor konden wij nog geen portefeuille opbouwen. Pas de afgelopen 2-3 jaar hebben wij vraagstukken behandeld die wij ook daadwerkelijk naar buiten kunnen brengen’, aldus Kuijper.

Pakketbezorging in de kofferbak

Eén van de projecten die NNTS onlangs heeft afgerond, is het technisch uitwerken van een nieuwe methode van pakketbezorging voor 2DEAL. De opdrachtgever kwam met het innovatieve plan om pakketten in de auto’s van consumenten te laten bezorgen. Om dit mogelijk te maken hebben de studenten van NNTS een key recorder, mobiele applicatie en back-end ontwikkeld. De consument kan via het platform van 2DEAL een order plaatsen, die in het orderoverzicht op de app van de klant terechtkomt. Vanuit de app is de klant in staat om in combinatie met de key recorder het signaal van de autosleutel op te nemen, waarna deze opnames worden opgeslagen in de database. De pakketbezorger kan binnen een bepaald tijdsframe deze opnames eenmalig gebruiken om de auto te openen en eenmalig om de auto weer te vergrendelen. Kuijper: ‘Voor het ontwikkelen van dit prototype hebben we een multidisciplinair team van studenten samengesteld, die elk vanuit hun eigen vakgebied hebben bijgedragen aan het project. Het werken met studenten is niet alleen gunstig voor het kostenplaatje, maar resulteert ook in frisse ideeën. Studenten hebben nog geen vastomlijnd denkpatroon en kunnen daarom out-of-the box-denken, wat bij projecten als deze ook nodig is.’

Van student naar projectleider

Ook Wouter Sieverink, projectleider bij NNTS, beaamt dat het breed kunnen denken een groot voordeel is van het werken met studenten. Sieverink: ‘Vaak zie je dat een bepaalde manier van denken er langzaam insluipt. Ook bij mezelf merk ik dat. Studenten die nu nog vers op de inhoud zitten, komen met ideeën die op het eerste gezicht misschien onmogelijk lijken, maar veelal gewoon uitvoerbaar zijn.’ Zelf is Sieverink ook als student (technische geneeskunde) bij NNTS begonnen en is nooit meer weggegaan. ‘Ik ben de eerste vaste medewerker en samen met Jurre stuur ik de verschillende projectteams aan’, vertelt Sieverink. De manier van werken met studenten, die slechts acht tot twaalf uur beschikbaar moeten zijn, vereist wel enige vorm van flexibiliteit. De studenten zijn vrij om hun eigen tijd in te delen, wat erin resulteert dat Sieverink regelmatig appjes ontvangt in de avonduren en weekenden. ‘Dat is ook helemaal niet erg. Ik wist van tevoren waar ik aan begon. Binnen deze functie moet je daar ook voor open staan’, zegt hij.

‘De studenten zijn volledig onderdeel van het team en zijn betrokken van idee tot implementatie.’

Ondanks dat de projectleider toezicht houdt op de voortgang van het project, ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de studenten zelf. De taken worden altijd zo verdeeld dat minimaal twee personen betrokken zijn bij één taak. Sieverink: ‘Op deze manier heb je altijd twee paar ogen die ernaar kijken. Natuurlijk zijn er ook weleens hele kleine taken die door één persoon kunnen worden gedaan.’ Het minimum van acht uur in de week wordt door de meeste werkstudenten ruimschoots gehaald, maar het gebeurt ook dat Sieverink met een student hierover in gesprek moet. ‘Eén van de valkuilen van werken met studenten is dat het hen soms ontbreekt aan verantwoordelijkheidsgevoel. Negen van de tien keer lossen de studenten het gelukkig wel zelf weer op’, aldus Sieverink.

Mogelijke uitbreiding

In de afgelopen jaren heeft NNTS al veel studenten zien komen en gaan. Aangezien NNTS niet veel fulltimers in dienst heeft, blijven de meeste mensen niet hangen. Binnen het ingenieursbureau is het wel mogelijk om door te groeien als junior projectleider of een afstudeerstage te doen. Sieverink: ‘Momenteel hebben wij een student industrieel ontwerpen die via ons aan het afstuderen is en vorige maand is er een studente elektrotechniek bij ons afgestudeerd. We hebben verschillende grote projecten hiervoor beschikbaar en daarnaast werken we intern aan de ontwikkeling van een eigen app, waarvoor wij nog een afstudeerder zoeken. De app moet aan de hand van de aanwezigheid van sleutelbeheerders de openingstijden van ons kantoor bepalen.’

De manier van werken bij NNTS is vooralsnog uniek in Nederland. Over een toekomstige uitrol in andere steden zoals Delft en Eindhoven wordt al wel gesproken. ‘Wanneer dat gaat gebeuren is nog wel de vraag. Eerst moet onze vestiging in Enschede op eigen benen staan’, aldus Sieverink. Ook het werken met studenten van andere universiteiten en hogescholen dan de UT en de Hogeschool Saxion is volgens de projectleider niet haalbaar, aangezien er regelmatig vergaderd wordt in Enschede. Sieverink: ‘Het is wel een keer voorgekomen dat één van onze medewerkers in Eindhoven ging studeren en vroeg of hij een opdracht in die omgeving kon uitvoeren. We kregen daar echter toentertijd geen vraagstuk binnen.’   

Werken bij NNTS

Robert Roos studeert systems & control (met een specialisatie in robotica en mechatronica) aan de UT en is sinds 2017 werkzaam als programmeur bij NNTS. ‘Via via hoorde ik over de mogelijkheden om te werken bij NNTS en dat er een vacature open stond voor software engineer. Ondanks dat ik geen gerichte IT-opleiding doe, heb ik hier wel ruime ervaring mee. Eerder zat ik bij de studievereniging S.A. Astatine ook in de IT-commissie. Het werken bij NNTS bevalt mij erg goed. Ik werk inmiddels 15-20 uur per week en het is een fijne afwisseling met de studie. Ook zijn de projecten waar ik aan werk veel concreter dan het afstuderen zelf’, vertelt Roos. Momenteel werkt hij samen met drie andere studenten aan de ontwikkeling van de evAtlas voor de gemeente Den Bosch; een project dat wordt uitgevoerd in samenwerking met APPM. De evAtlas is een webapplicatie voor het in kaart brengen van elektrische laadpalen binnen de gemeente. Roos: ‘Naast het in kaart brengen, voeren we ook een analyse uit om te zien in hoeverre deze laadpalen ook daadwerkelijk gebruikt worden. Zo kan de gemeente bepalen of er genoeg laadpalen beschikbaar zijn. Ten slotte kunnen we, met behulp van de applicatie, ook een prognose maken met betrekking tot het aantal gewenste nieuwe laadpalen en hun positie in de toekomst.’
In juni dit jaar verwacht Roos af te studeren. Of hij dan werkzaam blijft bij NNTS, weet hij nu nog niet. Roos: ‘Ik wil graag doorgroeien in de robotica. De manier van werken, middels projecten, zou ik er wel graag in willen houden.’

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW