Achtergrond

Wonen op grote hoogte aan het IJ

  • DPA Cauberg-Huygen
  • Hoogste woongebouw Amsterdam

Het heeft even op zich laten wachten maar in mei 2015 zijn Dura Vermeer en bouwbedrijf De Nijs dan toch echt gestart met de bouw van de Pontsteiger; een 90 m hoog woongebouw in de Amsterdamse houthaven en daarmee het hoogste woongebouw in de stad.

De plannen voor het door Arons en Gelauff Architecten ontworpen gebouw dateren al uit 2007; in 2014 werd de bouwvergunning daadwerkelijk verstrekt. ‘Eerst hadden we te maken met een vrij hoge staalprijs en in 2008 diende de bouwcrisis zich aan waardoor het project on hold werd gezet. In 2011 werd een tweede poging gedaan, maar pas toen Dura Vermeer en De Nijs de aanbesteding door de gemeente wonnen kwam het project van de grond’, vertelt ir. Gerard Blonk, senior adviseur bij DPA Cauberg-Huyen. Het advies- en ingenieursbureau is al sinds 2007 als bouwfysisch adviseur bij dit project betrokken. Naar verwachting vindt de oplevering eind 2017 plaats.

Het gebouw bestaat uit een laagbouw in een hoefijzervorm en twee torens met een brug die samen een poort vormen met een vrije hoogte van 60 m. Het totale complex biedt ruimte aan 300 huurappartementen, 66 koopwoningen op de 18e tot en met de 25e verdieping, ongeveer 2.000 m2 aan commerciële voorzieningen, 263 parkeerplaatsen en 45 ligplaatsen in een privéhaven. Blonk: ‘Gezien de bijzondere structuur en de hoogte hebben wij een aantal maatregelen getroffen om trillingshinder, windhinder en geluidshinder tegen te gaan. Daarnaast hebben wij de daglichttoetreding van de woningen aan het carré geoptimaliseerd door het plaatsen van extra grote ramen en zijn er extra voorzieningen getroffen voor de brandveiligheid. Zo zijn de toegangsdeuren in de torens en de brug zestig minuten brandweerbaar, in plaats van de gebruikelijke dertig minuten, en zijn deze voorzien van vrijloopdeurdrangers (die ervoor zorgen dat de deur bij brand automatisch sluit).’

De brug bestaat uit een viertal vakwerkliggers over twee verdiepingen hoog. De vloeren zijn gemaakt van kanaalplaten. Op basis van deze trillingsberekeningen voor de brugwoningen zijn de vloeren stijver gemaakt door de toepassing van dikkere kanaalplaten.

Blonk: ‘Verder hebben we onderzoek gedaan naar de windhinder waar je in zo’n open omgeving als deze mee te maken krijgt. We hebben zowel windtunnelonderzoek als CFD-berekeningen uitgevoerd. Aan de hand hiervan zijn de entrees en het loopgebied in een windluwe locatie geplaatst. Daarnaast zijn de paviljoens voorzien van luifels en is er ruimte tussen het gebouw en de paviljoens vrijgelaten waardoor de wind over de paviljoens heen blaast.’

Naast windhinder krijgen de toekomstige bewoners te maken met industrielawaai vanaf het industrieterrein Westpoort. Om toch geluidluw te kunnen spuien zijn de balkons uitgevoerd met een gesloten borstwering en worden de spuiramen geplaatst tot een hoogte van 90 cm. ‘De bewoners krijgen in de toekomst een duidelijke instructie met betrekking tot de bouwfysische elementen en de mogelijkheden hiervan’, aldus Blonk.

Naast deze comfortaspecten is het project ook gericht op duurzaamheid. ‘De woningen zijn goed geïsoleerd, maken gebruik van stadswarmte en er zijn zonnepanelen op het dak geplaatst die de gemeenschappelijke ruimtes van energie voorzien.’

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW