‘Belangrijke beperkingen in software F-35’ | Technisch Weekblad
Tips
A_U.S._Air_Force_pilot_navigates_an_F-35A_Lightning_II_aircraft_assigned_to_the_58th_Fighter_Squadron,_33rd_Fighter_Wing_into

‘Belangrijke beperkingen in software F-35’

Joop Wenstedt | vrijdag 16 september 2016
Ontwerp & Kunst, Vervoer & Logistiek

In een vernietigend memo laat directeur Michael Gilmore van de Amerikaanse operationele test- en evaluatieafdeling van het Pentagon weten dat er belangrijke beperkingen zitten in de F-35. Dat weet het Britse vakblad Flight International te melden.

De huidige F-35’s zijn voorzien van Block 3i-software. Deze software wordt vervangen door 3F, waarmee de toestellen in 2018 volledig operationeel moeten zijn. Voor deze software-upgrade betaalt de overheid meer dan € 356 miljard. Gilmore wijst er echter dus op dat de huidige software nog niet eens op peil is en dat er ook in opvolger 3F nog heel veel tekortkomingen zitten.

De huidige F-35 kan slechts 7 g aan tijdens een luchtgevecht, terwijl dit 9 g moet zijn. Daarnaast werkt veel van de communicatieapparatuur niet of beperkt, zodat veel informatie via de radio moet worden doorgegeven. Zo is momenteel nog hulp van de grond nodig om doelen in de lucht te vinden. De beperkingen hebben verder tot gevolg dat de F-35 slechts een klein aantal wapens kan meenemen. Zo is het boordkanon momenteel niet inzetbaar, aldus Gilmore.

Ondersteuning door andere toestellen en diensten op de grond is nodig bij grondaanvallen, terwijl dat oorspronkelijk via de zogenoemde Link16-datalink zou moeten gebeuren.

Volgens Lockheed en de Amerikaanse luchtmacht zijn de problemen bekend en zullen deze eind 2017 zijn opgelost. Als gevolg van deze softwareproblemen loopt de definitieve certificatie van het toestel wederom uit.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW