eCall: de voor- en nadelen | Technisch Weekblad
Tips

eCall: de voor- en nadelen

Door de jaren heen is software een steeds grotere rol gaan spelen in auto’s en inmiddels zijn nullen en enen onlosmakelijk verbonden met de Heilige Koe. Vanaf 2018 komt daar een nieuw softwarepakket bij: eCall.

Dit verplichte systeem belt bijvoorbeeld bij ongelukken automatisch de nooddiensten. eCall heeft echter ook een keerzijde, zo betoogt Fred van Lierop in een artikel in computermagazine Chip.

De chip van eCall staat in directe verbinding met diverse systemen in de auto. Zo registreert deze het openklappen van de airbags en belt dan met de nooddiensten. Een gps-chip weet te allen tijde waar de auto zich bevindt en een microfoon en luidspreker maken het mogelijk voor de bestuurder zelf om met iemand van de nooddiensten te communiceren. De voordelen zijn dus duidelijk.

De angst bestaat echter dat eCall ook voor andere zaken gebruikt kan worden, waarbij de privacy van de bestuurder in het geding komt; het systeem staat immers altijd aan. Ook heeft de eCall-chip toegang tot diverse systemen van de auto en omdat eCall verbinding maakt via telefoonmasten, is het systeem in principe gevoelig voor hackers. Want als de politie op afstand de auto tot stilstand kan brengen (een bedoelde functie), dan kan een hacker dit ook.

Het artikel is duidelijk: het systeem brengt veel voordelen met zich mee, maar geeft auto’s ook nieuwe kwetsbaarheden.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW