Tips

Wanneer breken innovaties massaal door?

Heeft de zelfrijdende auto een goede kans om een plek te veroveren binnen het huidige verkeer? Het zou nuttig zijn om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen, al was het maar om overbodige investeringen te voorkomen.

Het boek van Sjoerd Bakker laat aan de geschiedenis van onder meer de auto en de trein zien hoeveel tijd er kan zitten tussen het moment dat een eerste concept het licht ziet en het tijdstip waarop de vinding bij een groter publiek doordringt. Met als opvallend gegeven dat veel nieuwe technieken in eerste instantie bij de elite als luxe speeltjes dienst deden en pas veel later een nuttige toepassing kregen bij ‘de massa’.

Opmerkelijk is dat de zelfrijdende auto al in 1921 in Ohio rondreed, en dat ook General Motors rond 1950 met een dergelijk concept kwam.

Bakker concentreert zich in de tweede helft van het boek vooral op de ontwikkeling van de ict-sector, waarvan de geschiedenis begint bij de mechanische rekenmachines, eind 19e eeuw. De auteur vraagt zich af welke nieuwe techniek op punt staat massaal door te breken. De raket, de hyperloop? Het is een boeiend boek over technologische ontwikkelingen, alleen de slotbeschouwing over de toekomst had wat uitgebreider gemogen. 

From luxury to necessity

  • What the railways, electricity and the automobile teach us about the IT revolution
  • Sjoerd Bakker
  • 294 pagina's
  • € 20
Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW