Nieuws

Aerodelft gaat duurzaam vliegen op vloeibare waterstof

Studententeam AeroDelft wil een passagiersvliegtuig ontwikkelen dat gaat vliegen op vloeibare waterstof. Op 24 april onthulde het team het ontwerp van de Phoenix.

Momenteel wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van het aandrijfsysteem van het toestel. Als argument om voor waterstof te kiezen brengt AeroDelft het geringe gewicht van dit element aan. Maar wordt dit geringe gewicht niet opgeheven door de zware brandstoftank die er nodig is? Volgens Daniel Juschus, chief engineer van AeroDelft, is dat niet zo omdat de waterstof in vloeibare vorm wordt meegenomen. Juschus: ‘Waterstof in gasvorm vervoeren kan alleen onder zeer hoge druk, anders zou de tank te veel volume innemen voor het vliegtuig.’ Voor vloeibare waterstof is die hoge druk niet nodig, maar dan moet de waterstof wel tot onder de -253 °C worden gekoeld. Hiervoor gebruikt AeroDelft een speciaal isolatieschuim. De isolatiewand is echter wel 20 cm dik. Juschus: ‘De isolatielaag neemt veel ruimte in, maar de tank weegt maar 4 kg in totaal voor ons schaalmodel.’

Het schaalmodel dat de studenten momenteel ontwikkelen om de technische haalbaarheid aan te tonen, bevat een brandstofcel, geschaald voor de cruise fase, ofwel de vliegfase van het vliegtuig. Dat is weliswaar niet de fase die de meeste energie vergt, maar het is wel de fase waarin het vliegtuig het langste zal verkeren. Op de momenten dat er meer energie nodig is, bijvoorbeeld bij opstijgen en landen, neemt een accu die zich aan boord bevindt het over, om zo extra energie te kunnen leveren.

Het schaalmodel van de Phoenix, dat nog dit jaar moet gaan vliegen, zal geen passagiers vervoeren; het uiteindelijke vliegtuig moet een tweezitter worden. De topsnelheid van het schaalmodel wordt 100 km/h.

Reden voor de ontwikkeling van dit vliegtuig is om grote bedrijven aan te zetten meer te investeren in deze technologie, licht Juschus toe: ‘De motivatie voor grote bedrijven om actief de broeikasgasemissies van de luchtvaartindustrie terug te dringen is nog niet genoeg. Het ogenschijnlijk langetermijnprobleem van klimaatverandering is niet acuut genoeg bevonden en daardoor houden ze zich liever bezig met acutere zorgen. Wij hopen met ons project deze bedrijven te overtuigen de luchtvaartindustrie milieuvriendelijker te maken op korte termijn.’

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW