AI maakt vliegtuigonderhoud honderden miljoenen goedkoper | Technisch Weekblad
Nieuws

AI maakt vliegtuigonderhoud honderden miljoenen goedkoper

Door gebruik van AI-modellen kunnen voorspellingen van vliegtuigsystemen worden gemaakt en kan het onderhoudsproces beter gepland worden. “Systemen worden dan vervangen precies wanneer dat nodig is, wat verspilling tegengaat”, zegt Bruno Santos, assistant professor Airline Operations aan de TU Delft. 

Dat blijkt uit een groot onderzoek van meerdere Europese universiteiten en industrieën (ReMAP) met TU Delft als projectleider. Een proef van zes maanden bij KLM toonde het voordeel aan. Santos: “Hiermee wordt het in de toekomst mogelijk om het huidige vliegtuigonderhoud op basis van vaste tijdsintervallen, en onderhoud als gevolg van defecten, te transformeren naar continue gezondheidsmonitoring van systemen.”

Het model voor condition-based maintenance (CBM) verzamelt data van het vliegtuig, verwerkt deze en kan aan de hand daarvan voorspellingen doen en het onderhoud plannen. Het model is opengesteld voor ontwikkelaars, vervolgt Santos. “We hebben een open IT-platform ontwikkeld waarmee AI-ontwikkelaars hun prognoses of planningsalgoritmen met een paar klikken kunnen laten draaien op basis van werkelijke operationele gegevens.”

Dankzij de onderhoudsmodellen kan het onderhoud tot veel verder in de toekomst worden gepland, vult Paul Chün, vicepresident Technology Hub KLM Engineering & Maintenance, aan. “We kunnen met dit concept overwegen om de huidige handmatige onderhoudsplanning, van hooguit enkele weken vooruit, te vervangen door dit automatisch planningsproces waarmee we enkele maanden vooruit kunnen plannen.” 

Onderhoud composiet vliegtuigstructuren

ReMAP onderzocht ook de mogelijkheden van diagnose- en prognose-modellen voor composiet vliegtuigstructuren. Schade aan composiete vliegtuigstructuren is vaak niet zichtbaar aan het oppervlak waardoor de huidige handmatige inspecties veel tijd kosten. Ook daarvoor biedt AI een oplossing.

De deelnemende partijen hebben diagnose- en prognosesystemen ontwikkeld die via kunstmatige intelligentie bepalen of er schade is, waar de schade is, welke schade er is en hoe ernstig de schade is. Een tweejarige testperiode van de Faculteit voor Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft en de Universiteit van Patras (GR) heeft daarvoor kennis opgeleverd.

Alleen al in Europa kan de potentiële besparing op vliegtuigonderhoud oplopen tot 700 miljoen euro per jaar, wordt geschat door ReMAP. Al in 2035 zal CBM kunnen worden geaccepteerd als de standaard voor monitoring en onderhoud van vliegtuigen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!