Nieuws

Algoritme kiest welk bier je drinkt

Gerald Schut | dinsdag 19 maart 2019
Robotica & AI, Werktuigbouw

Bierbrouwer AB InBev werkt aan algoritmes om cafébazen een succesvollere bierkaart te laten samenstellen, zoals Netflix en Amazon gebruikers ook op maat gesneden adviezen geven op basis van hun kijk- en koopgedrag.

De Belgisch-Amerikaanse multinational AB InBev probeert via sensoren en algoritmen de verkoop van alcoholische dranken op te stuwen. Zo heeft het op basis daarvan al een combinatieaanbieding voor een pilsje en een shot whisky na 22:00 in de markt gezet.

‘De online videostreamingdienst geeft nieuwe aanbevelingen op basis van eerder kijkgedrag. Wij suggereren cafés wat ze moeten bestellen op basis van eerder getapte volumes. Bij henzelf, maar ook in de buurt,’ zegt Pieter Bruyland van het ‘Solutions’-team van AB InBev in het Vlaamse financiële dagblad De Tijd. ‘Als die algoritmes merken dat de omzet van een café in de namiddag slabakt in vergelijking met cafés in de buurt, kunnen zij detecteren wat aan de basis ligt.’

Bij AB Inbev werken 160 datawetenschappers aan het harmoniseren van kasgegevens wereldwijd om daar kunstmatige intelligentie op los te laten. Na een pilot in Canada waar caféhouders op vrijwillige basis hun kassa-gegevens lieten uitlezen gaat de biertycoon nu in het VK, Frankrijk, Zuid-Korea, Argentinië, Australië en de Verenigde Staten nauwgezet in de gaten houden wat waar gedronken wordt.

Een tweede benadering met sensoren aan fusten bleek minder succesvol. Met de overname van de Israëlische start-up Weissbeerger had het bedrijf kennis in huis om nauwgezet af te leiden wat er precies in de tapkast gebeurt. Volgens Bruyland bleek dit moeilijk op te schalen. Veel sensoren plaatsen en onderhouden was veel werk en bleek veel onderhoud te vergen.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW