Auto TU Eindhoven vangt meer CO2 op dan deze uitstoot | Technisch Weekblad
Nieuws

Ook trein biedt mogelijkheid tot opvangen van CO2


Auto TU Eindhoven vangt meer CO2 op dan deze uitstoot

Studenten van de TU Eindhoven hebben een elektrische personenauto ontwikkeld die tijdens het rijden meer koolstofdioxide (CO2) opvangt dan uitstoot. De afgevangen CO2 wordt opgeslagen en later afgevoerd. Het studententeam TU/ecomotive hoopt uiteindelijk een auto te ontwikkelen die tijdens zijn volledige levenscyclus CO2-neutraal zal zijn. 

Via een speciaal filter kan de auto, genaamd Zem, bij 20.000 reiskilometers per jaar 2 kilogram CO₂ afvangen. Dat wil zeggen dat tien auto’s net zoveel koolstofdioxide kunnen opslaan als een gemiddelde boom.

De studenten zijn bezig met de aanvraag van een patent voor de filter. “Het is echt nog een proof-of-concept, maar we zien wel al dat we de capaciteit van het filter in de komende jaren kunnen vergroten. Afvangen van CO2 is een voorwaarde om de uitstoot tijdens productie en recycling te compenseren”, legt teammanager Louise de Laat uit.

TU/ecomotive denkt aan een toekomst waarbij het volle filter tijdens het laden van de auto eenvoudig via de laadpaal geleegd kan worden. De auto kan momenteel 320 kilometer rijden voordat het filter vol is.

De studenten gebruiken verschillende technieken om de voetafdruk van de auto zo klein mogelijk te maken. Zo zijn onder andere de monocoque en de carrosseriepanelen via 3D-printen vervaardigd, waardoor bijna geen restafval ontstaat. Bovendien gebruikt het studententeam daarvoor circulaire kunststoffen die kunnen worden versnipperd en hergebruikt.

CO2-trein

Onderzoekers aan de Universiteit van Sheffield onder leiding van professor Peter Styring hebben juist woensdag een onderzoek gepubliceerd dat bewijst dat treinen met een extra wagon de lucht kunnen zuiveren van CO2. Een trein voorzien van een klimaatwagon kan jaarlijks zesduizend ton CO2 uit de atmosfeer plukken.

Een chemisch proces scheidt de CO2 van de lucht, de kooldioxidevrije lucht stroomt dan uit de achterkant of onderkant van de wagon terug in de atmosfeer. Nadat voldoende CO2 is afgevangen, wordt de kamer gesloten en wordt het geoogste CO2 verzameld, geconcentreerd en opgeslagen in een vloeibaar reservoir totdat het kan worden geledigd in normale CO2-tankwagons.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!