Bandentests op gerobotiseerde testbaan | Technisch Weekblad
Nieuws

Bandentests op gerobotiseerde testbaan

Rob van Ginneken | zaterdag 15 december 2012
Vervoer & Logistiek

Hannover heeft een wereldprimeur op het gebied van bandentesten.

In de automated indoor brake analyzer (AIBA) voert het bandenconcern Continental onder gecontroleerde omstandigheden volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd remtesten uit.

De nieuwe faciliteit is ondergebracht in een driehonderd meter lange hal, waarin de temperatuur tot een fractie van een graad constant blijft. Sterker nog: dat geldt ook voor het wegdek. De r&d-medewerkers kunnen namelijk kiezen uit verschillende wegdekken die in een klimaatruimte liggen opgeslagen.

De modules wegen honderd ton en worden op zware onderstellen geautomatiseerd aangevoerd. Zo kunnen de onderzoekers binnen acht minuten omgeschakelen van bijvoorbeeld een remtestsessie op nat wegdek naar een serie metingen op droog asfalt. Of tussen grover en fijner asfalt. Tijdens een serie remtestmetingen wordt de meetbaan sowieso telkens iets opzij geschoven om te voorkomen dat de auto alsmaar op hetzelfde strookje asfalt remt.

Voor het geautomatiseerd startklaar zetten en wegslepen van de testauto is uit beproefde techniek geput. De geleiderails waarlangs de auto’s worden geleid zijn geleend van een achtbaan, met aan beide zijden van de testbaan een draaischijf.

Ontwikkelingstechnicus Burkhard Wies: ‘Voor de enorme krachtsexplosie die nodig is om de auto razendsnel naar 120 kilometer per uur te brengen zit onder de auto een achthonderd kilogram zware duwslee, met een magnetische aandrijving als die van de Transrapid zweeftrein. De benodigde energie om kortstondig 1.600 paardenkrachten te ontwikkelen komt uit 1.200 supercaps, enorme condensatoren die we in de vier minuten tussen de afzonderlijke remtesten rustig opladen.’

Op zich valt het energieverbruik wel mee (600 kilojoule per meting) maar Conti wilde voorkomen – zo vertelt Wies lachend – dat het licht bij omwonenden in deze ietwat afgelegen regio elke paar minuten even zou dimmen.

‘Overigens kunnen we de auto als een dragster met 2,5 g (gravitatieversnelling) laten accelereren, maar we ontdekten dat de ABS-elektronica van bestaande automodellen boven 0,6 g acceleratie in een ‘safety fail mode’ gaat. De boel schakelt zichzelf uit omdat er kennelijk iets gebeurt dat onmogelijk is.’

Alle techniek in de testauto’s is door Conti zelf ontwikkeld. Bestaande meetkasten zijn aangevuld met draadloze wifi communicatie en robotbedieningstechniek. Die zorgt ervoor dat een gerobotiseerd ‘been’ geheel voorgeprogrammeerd en met een precisie van een milliseconde het rempedaal bedient.

‘Door alle variabelen op de buitentestbaan varieert het resultaat van metingen dáár wel tot plus en min vijf procent. Enorm dus. In de AIBA staat de auto binnen twee decimeter van dezelfde plek stil. In drie tot vijf remtesten weet ik alles wat ik weten wil. Met een veel grotere precisie. Ook kleine verbeteringen neem je nu waar. Buiten verdween dat in de meetafwijkingen en de variaties die een menselijke testrijder met zich meebrengt’, aldus Wies.

Continental-ontwikkelingschef David O’Donnell: ‘Misschien wel het grootste voordeel van de AIBA is dat we het hele jaar door, 24 uur per dag kunnen werken, onafhankelijk van weer en temperatuur. Zo kunnen we tot wel honderdduizend individuele metingen per jaar uitvoeren.’