‘Beter dan de beste testrijder’ | Technisch Weekblad
Nieuws

‘Beter dan de beste testrijder’

Overdonderend was de presentatie van Google over hun zelfrijdende auto’s tijdens het Fisita World Automotive Congress in Maastricht. Google liet de dinosaurussen van de auto-industrie zien hoe hun toekomst eruit ziet. Naast Google presenteerden bijna 1.500 technici, wetenschappers en studenten hun werk aan die toekomst. Zelfrijdende en elektrische auto’s zetten de toon.

Een van de meest opmerkelijke innovaties op het gebied van elektrisch rijden komt van Ford. Het bedrijf verhuist de motor naar de wielen. Roger Graaf van het Ford Forschungscentrum Aachen: ‘In een eerste prototype lieten we zien dat de aandrijving met een elektromotor in elk achterwiel haalbaar is. Nu bouwen we nieuwe, virtuele en fysieke prototypes, gebaseerd op de Ford Fiësta. Het grote voordeel van het E-Wheel, naast ruimtebesparing, is de directe aandrijving van de achterwielen door de elektromotoren. Ook het terugwinnen van bewegingsenergie gaat veel efficiënter dan met hydraulische remmen.’ Ford neemt de techniek voorlopig nog niet in productie. Daarvoor zijn er nog te veel vragen over bijvoorbeeld de stabiliteit van de motor tijdens rijden over hobbelige wegen.

De meest opmerkelijke sessie tijdens het congres ging over autonoom rijdende auto’s. Director Self-Driving Cars van Google, Chris Urmson liet zien waartoe het bedrijf in staat is. Gewapend met een arsenaal aan radar, laser en gewone camera’s op het dak, manouveren de auto’s van Google probleemloos door druk stadsverkeer. Googles software herkent onverwachte obstakels, anticipeert op fietsers die zich niet altijd aan de verkeersregels houden en weet dat hij in de file niet op een spoorwegovergang mag stoppen. Nieuw in de software is een voorspellende gave. Urmson laat het met een filmpje zien. Twee auto’s rijden naast elkaar op een tweebaansweg. De rechter auto krijgt een obstakel voor zich. Googles auto weet dat die rechter auto naar links zal uitwijken om het obstakel te vermijden en houdt daar rekening mee.

In de zaal vraagt iemand of Googles auto’s veiliger rijden dan mensen. Urmson antwoordt aarzelend: ‘Ja, onder doorsnee verkeersomstandigheden reageert de auto sneller en remt gelijkmatiger dan onze beste testrijders.’ De vice-president van een grote autofabrikant verzucht: ‘De traditionele auto-industrie lijkt wel een dinosaurus in vergelijking met Google. Waar wij stapje voor stapje aan autonoom rijden werken, doen zij het gewoon.’

Veiligheid is het grote voordeel van autonoom rijden. Van de jaarlijks en wereldwijd 1,2 miljoen verkeersslachtoffers sterft 90% als gevolg van menselijk falen. Zolang autonoom rijden geen standaard is, moet techniek de chauffeur het falen beletten. Moderne auto’s analyseren op statistische wijze of het rijgedrag van de bestuurder afwijkt. Die analyse duurt ongeveer één minuut. Hideki Sakai van Toyota kan het sneller: ‘Elke bestuurder corrigeert voortdurend ongemerkt zijn koers. Als de aandacht verslapt, vermindert het corrigerend sturen. Dit meten we in een paar seconden.’

Ook de hartslag van de bestuurder verraadt zijn oplettendheid. Devin Kochhar van Ford meet die hartslag met een camera aan de hand van kleurveranderingen van de huid. Kochhar: ‘Het meten van de oplettendheid van de bestuurder is niet het probleem. De vraag is: wat doe je vervolgens? De bestuurder kan slaperig zijn, dat overkomt hem. Je kunt vervolgens waarschuwen wat je wilt, het is bijna ondoenlijk hem goed wakker te krijgen.’

Alle techniek vergt steeds complexere software in auto’s. De software van een moderne auto telt al een miljoen regels computercode. Yanja Dajsuren, promovenda bij de TU/e, bekijkt voor DAF hoe ze de kwaliteit van auto-programmatuur kan verbeteren. ‘De kans op fouten in de software wordt steeds groter. Dit blijkt ook uit het toenemende aantal terugroepacties vanwege softwarefouten. Fabrikanten hebben teveel aandacht voor de externe kwaliteit van software, hoe de software tijdens tests presteert. Aandacht voor de interne kwaliteit, de architectuur van de software, voorkomt echter meer fouten.’

Het congres maakt twee dingen duidelijk, we gaan onvermijdelijk autonoom rijden en zodra accu’s of brandstofcellen dat toestaan ook nog elektrisch.