Bij Audi zit kwart van de autowaarde in elektronica | Technisch Weekblad
Nieuws

Bij Audi zit kwart van de autowaarde in elektronica

Een heel scala aan sensoren helpt de automobilist achteruit in te parkeren. Voor actieve veiligheid is auto-elektronica onmisbaar Maar die moet vooral simpel te bedienen en zeer betrouwbaar zijn.

Ingolstadt In eerdere generaties auto’s gaat bij het inschakelen van de achteruitversnelling automatisch het achteruitrijlicht branden. Dat is tegenwoordig wel anders. In de A8 en ook de nieuwe A6, de topmodellen van Audi, worden in dat geval de parkeerhulp-sensoren geactiveerd, de bestuurder krijgt akoestische en optische signalen via het multimediabeeldscherm, de rechterbuitenspiegel draait automatisch naar beneden om de afstand tot de stoeprand te tonen.

En dit is alleen nog maar de parkeerhulp. Elektronica dient in auto’s echter veel meer doelen: verbetering van veiligheid, prestaties en comfort.

 

Denkfabriek

De elektronica in de Audi-modellen is momenteel goed voor een kwart van de waarde per auto. Over vijf jaar zal dat ruim een derde zijn.

‘Bij negentig procent van alle toekomstige innovaties zal elektronica een rol spelen’, zegt dr. Willibert Schleuter, hoofd van het nieuwe elektronica-ontwikkelcentrum van Audi in Ingolstadt (Beieren). Met name het realiseren van ‘actieve veiligheid’ is zonder elektronica onmogelijk.

Het elektronica-ontwikkelingscentrum van Audi is een modern gebouw van zeven verdiepingen met een vloeroppervlak van 21.000 vierkante meter. Er werken 750 specialisten.

‘Het is een denkfabriek, toekomstgericht laboratorium en creatieve hightech werkplaats ineen’, aldus Schleuter. Audi verkocht vorig jaar 780.000 auto’s, en haalde daarmee een omzet van 24,5 miljard euro.

In de ontwikkelings en testruimtes op de begane grond kan aan veertig auto’s tegelijk worden gewerkt. Op de hoger gelegen verdiepingen zijn kantoren en vergaderruimtes ondergebracht. In de kelderverdieping kunnen harde praktijktesten worden uitgevoerd. Op de klimaatrollenbank moet de elektronica arctische kou, vochtige tropische hitte en een extreem heet woestijnklimaat zonder schade doorstaan. In het multimedia-laboratorium werken akoestici van Audi aan het perfecte geluid van hifi-installaties. Een vijftig meter lang en tien meter breed lichtkanaal staat ingenieurs ten dienste voor het ontwikkelen en beproeve van nieuwe lichtsystemen.

Hoezeer geavanceerde elektronica veiligheid, prestaties en comfort van moderne auto’s ook ten goede komt, er hangt tevens de geur van onbetrouwbaarheid en falen op de meest ongelegen momenten omheen. Er is de technici van Audi dan ook veel aan gelegen om foutloze elektronica te produceren.

 

Zonder handboek

Maar het gaat verder dan dat: eenvoud van bediening is het belangrijkste doel van de ontwikkelingsingenieurs. Een bestuurder van de nieuwe A8 moet zonder het handboek te raadplegen de auto kunnen besturen en alle functies kunnen bedienen. Schleuter: ‘Dat is ons doel: elektronica voor de klant zo simpel te maken dat hij er mee om kan gaan’.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW