Nieuws

Bijna door de scrutineering

Solar Team Twente | woensdag 4 oktober 2017
Vervoer & Logistiek, Milieu & Duurzaamheid

Solar Team Twente houdt voor TW een blog bij van hun avonturen tijdens de World Solar Challenge in Australië. Lees hier de tweede blog.

Vanochtend zijn we om 5.30 uur opgestaan zodat we om 6.30 uur konden vertrekken richting de hal waar de scrutineering van de zonnewagens plaatsvindt. Om 7.30 uur werd onze auto de zaal ingerold waarbij we in vier uur tijd langs verschillende stations gingen om gekeurd te worden op verschillende onderdelen. Dit om te kijken of de auto voldoet aan de reglementen van de Bridgestone World Solar Challenge. Deze reglementen zijn erop gericht om het evenement veilig te laten verlopen. Bij elk station hadden de ‘officials’ een half uur de tijd om te keuren. Maar welke stations zijn er eigenlijk en wat checken ze daar? We lichten er een paar uit!

  • Badging: Bij dit station wordt gecheckt of alle vereiste stickers waaronder de gevarensticker, het teamnummer en de teamnaam op de auto zitten en of ze goed genoeg zichtbaar zijn.
  • Measurement: Zoals de naam al aangeeft worden bij dit station verschillende afmetingen gecontroleerd. Onder andere wordt het zonnepaneel opgemeten om te controleren of het formaat voldoet (in ons geval 4 m2). Ook wordt de gehele auto opgemeten. In de reglementen staat dat de auto in een rechthoekige box moet passen van 1,6 m x 2,2 m x 5 m (h x b x l).
  • Electrical: Wat hier belangrijk is, en wat altijd centraal staat in de reglementen, is de veiligheid. Er moeten bijvoorbeeld documenten worden aangeleverd waarin wordt uitgelegd hoe het veiligheidssysteem de auto automatisch uitschakelt wanneer zich een onveilige elektrische situatie voordoet.
  • Batteries: De accu van de zonneauto bestaat uit lithium-ion-cellen, die ook gebruikt worden in onder andere laptops en telefoons. Deze cellen zijn recentelijk in het nieuws geweest omdat ze kunnen ontbranden als ze verkeerd gebruikt worden. Wij kiezen voor deze cellen omdat ze veel energie kunnen opslaan en tegelijkertijd weinig wegen. Om het mogelijke gevaar te minimaliseren wordt er naar het veiligheidssysteem van de accu gekeken. Ons veiligheidssysteem is het battery management system (BMS). Dit BMS houdt op elk moment onder meer de temperatuur, de spanning en de maximale stroom van de accu in de gaten. Wanneer de waardes in een potentieel gevaarlijk gebied komen, schakelt het systeem de accu automatisch uit. De officials van de organisatie waren erg enthousiast over de veiligheid van onze accu.
  • Mechanical: Wanneer er een ongeluk gebeurt, staat de veiligheid van de coureur voorop. Bij dit station werd gecontroleerd of de kreukelzone van de auto voldoet. Een ander punt zijn de twee verschillende lagen van de auto: de zonneauto bestaat uit een bovenbody (waar de zonnecellen op liggen) en een onderbody (waar de rest van de componenten in zitten). De bovenbody kan losgeklikt worden van de onderbody om het zonnepaneel naar de zon te richten. Daardoor is het in theorie mogelijk dat het zonnepaneel bij een botsing naar achteren schuift en dat de coureur klem komt te zitten. Om dit te voorkomen hebben wij een ‘gekozen zwakte’ in het paneel gebouwd die ervoor zorgt dat het paneel om de coureur heen splijt, waardoor deze altijd veilig kan uitstappen na een ongeluk.

Morgen leveren we nog een bijgewerkte versie van de documentatie in. Dan hebben we de scrutineering doorstaan en zijn we weer een stap dichter bij de start van de Bridgestone World Solar Challenge 2017!


(Copyright: Jérôme Wassenaar)

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW