Boskalis-zeeslepers trekken Ever Given weer vlot | Technisch Weekblad
Nieuws
Met behulp van de zeesleepboten Alp Guard en Carlo Magna lukte het Boskalis het 224.000 ton zware schip vlot te trekken.

Boskalis-zeeslepers trekken Ever Given weer vlot

redactie | maandag 29 maart 2021
Maritiem & Offshore

Onder meer dankzij de inzet van twee grote zeeslepers van Boskalis-dochter Smit Salvage is de berging van het aan de grond gelopen 20.000 TEU containerschip Ever Given in het Suezkanaal succesvol verlopen. Met een lengte van 400 m en een breedte van bijna 60 m versperde de containerreus sinds 23 maart al het scheepvaartverkeer door deze vitale vaarroute. 

De coördinatie van de bergingsoperatie was Chefsache voor Boskalis-CEO Peter Berdowski. Kort na het aan de grond lopen van de Ever Given werd de maritieme dienstverlener via Smit Salvage gevraagd om assistentie te verlenen bij het vlottrekken van het containerschip.

Berdowski: "Op 29 maart, om 15.05 uur lokale tijd, heeft ons team van experts, in nauwe samenwerking met de Suez Canal Authority, de Ever Given met succes vlotgetrokken, waardoor een vrije doorvaart door het Suezkanaal weer mogelijk is geworden. Ik ben bijzonder trots op het uitstekende werk dat het bergingsteam ter plaatse en de vele collega's van Smit Salvage en Boskalis thuis hebben verricht om deze uitdagende operatie onder het toeziend oog van de wereld tot een goed einde te brengen. De tijdsdruk om deze operatie te voltooien was evident en ongekend groot en het resultaat toont eens te meer onze capaciteiten als baggeraar en maritiem dienstverlener."

Elf sleepboten en twee zeeslepers

Voor het vlottrekken van het 224.000 ton wegende containerschip werd 30.000 kubieke meter zand gebaggerd en om het schip los te trekken werden in totaal elf sleepboten en twee krachtige zeesleepboten (Alp Guard en Carlo Magna) ingezet. Het schip wordt naar een locatie buiten het kanaal gesleept voor een nadere inspectie.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW