Britse raceauto komt op stoom | Technisch Weekblad
Nieuws

Britse raceauto komt op stoom

In tijden van hybride motors, biobrandstoffen en brandstofcellen, denkt er niemand meer aan stoom als aandrijving voor auto’s. Toch is het precies deze energiebron waar een Brits team onder leiding van geestelijk vader Bill Rich hard mee aan het werk is.

Behalve het promoten van alternatieve brandstoffen wil het Britse team vooral het oude snelheidsrecord van de ‘stoomauto’ breken. Dit record stamt alweer uit 1906 en staat op 205,45 km/h. Het staat op naam van Fred Marriot, die destijds reed in een Amerikaanse Stanley Steamer.

Het idee ontstond toen in 1997 Bill Rich een discussie had over het wereldrecord voor stoomauto’s met Dr. Neil Richardson van de Britse University of Southampton. Rich zei dat het interessant zou zijn om een stoomauto te ontwikkelen die harder kon dan 273,59 km/h (170 mph). Richardson gaf dit door aan een paar van zijn studenten, die nog zochten naar een onderwerp voor hun scriptie. Deze studenten ontwierpen een auto die in theorie een nieuw record kon vestigen. Ze ontwierpen de vorm en het concept van het voertuig. Ook berekenden zij hoeveel vermogen er nodig zou zijn om de auto de magische grens van 170 mph te laten passeren.

De auto is inmiddels gebouwd en weegt 3000 kilogram. Het voertuig wordt aangedreven door een tweetrapsturbine, die een rotatiesnelheid van 13.000 rpm haalt. De auto heeft achterwielaandrijving en een vermogen van 268 kw. De brandstof die wordt gebruikt om de stoom te creëren, is LPG. Hiermee wordt het water opgewarmd tot een temperatuur van 400 graden Celsius. Er staat dan ook een flinke druk op de ketel: 4.000.000 newton per m2.

Na 18 augustus dit jaar zullen we weten of de hypermoderne auto het stokoude record heeft verbroken. Dan is namelijk de officiële snelheidsrecordpoging. Hiermee komt wellicht het snelheidsrecord op stoom na meer dan 100 jaar toch weer in handen van de Britten.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!