Brunel Solar Team rijdt zonneauto met zelf ontworpen motor | Technisch Weekblad
Nieuws

Brunel Solar Team rijdt zonneauto met zelf ontworpen motor

Het Brunel Solar Team uit Delft rijdt de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika met een zonneauto met een eerste zelf ontworpen en gebouwde motor. Die kan met hetzelfde gewicht tot twee keer zoveel vermogen leveren als oude motoren, wat grote gevolgen kan hebben voor de efficiëntie van (elektrische) auto’s. Ook de accu en zonnepanelen zijn verbeterd.

De motor van de zonneauto is efficiënter dan de eerdere motoren door een nieuwe configuratie van de spoelen in de motor, een technologie die nog niet wordt gebruikt in de auto-industrie. Het is een direct drive double air gap motor die is geïntegreerd in het wiel. Ook de remmen zijn ingebouwd.

Het zonnepaneel op de auto is geoptimaliseerd om zo efficiënt mogelijk te werken in alle omgevingen en weersomstandigheden. Door zogenoemde diodes (ofwel eenrichtingsgeleiders) in het paneel te gebruiken kunnen specifieke zonnecellen overgeslagen worden. Hierdoor kunnen de zonnecellen in het paneel heel nauwkeurig in- en uitgeschakeld worden.

Waar traditionele zonnepanelen bij schaduwbedekking zichzelf automatisch volledig of in zones uitschakelen, maakt deze nieuwe uitvinding het mogelijk om alleen het schaduw bedekte gedeelte van het paneel uit te schakelen. Hierdoor kan het paneel te allen tijde optimaal energie opwekken. Het zonnepaneel van silicium heeft een oppervlakte van 4 m² en een efficiëntie: 25%.

Als laatste heeft het studententeam ook de accu met lithium-ion cellen verbeterd. Deze is de helft lichter (20 kg) dan vorige edities, betrouwbaarder en veiliger. De auto, genaamd Nuna 11s, weegt minder dan 150 kg, dus dat maakt een flink verschil. De asymmetrische driewieler heeft afmetingen van 3.5 x 1.8 x 1.05 m.

 

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!