Bureaus rekenen aan Franse sluizen | Technisch Weekblad
Nieuws

Bureaus rekenen aan Franse sluizen

Nederlandse consortium Alive is bezig met het voorontwerp voor de sluizen in het toekomstige ‘Canal Seine Nord’ in Frankrijk. Dit bouwwerk moet de scheepvaart tussen met name Antwerpen en Parijs flink verbeteren.

Haarlem – Zo’n anderhalf jaar geleden (1 september 2003) besloten de ingenieursbureaus Alkyon uit Marknesse, Lievense (Breda) en IV-Infra (Papendrecht) te gaan samenwerken in Alive, een vennootschap onder firma (vof).

‘Qua expertise vullen we elkaar goed aan’, aldus Ferry Vis, directeur van Alkyon en voorzitter van Alive. Alkyon is sterk in hydraulica, nautica, scheepsnavigatie, waterwerken en sluisbeheer. Lievense is gespecialiseerd in betonconstructies en stalen damwanden. IV Infra houdt zich vooral bezig met mechanische onderdelen en de elektrische bedieningsapparatuur.

 

Venetië

Na vorig jaar een sluis van de stormvloedkering van Venetië te hebben ontworpen, is Alive nu bezig met een studie voor het SeineScheldekanaal, ook wel bekend als Canal Seine Nord. Deze waterweg moet vanaf 2012 zorgen voor een goede verbinding tussen Ant werpen en Parijs.

 

Containervervoer

Ook voor Rotterdam betekent de 105 km lange waterweg een verbetering van de achterlandverbindingen met Frankrijk, met name voor het containervervoer Hans Veldman van Alkyon: ‘Als dit kanaal klaar is, kan een deel van het vrachtverkeer op de noord-zuidroute verschuiven naar binnenvaartschepen’.

Het kanaal moet geschikt zijn voor de modernste en zwaarste Europese binnenvaartschepen, de vaarwegklasse 5B. Deze schepen hebben een maximale lengte van 185 meter en een breedte van 11,40 meter Omdat het kanaal een hoogteverschil van zo’n 60 meter moet overbruggen, zullen er zes of zeven sluizen nodig zijn. Deze kunstwerken moeten dus minimaal 200 meter lang zijn, terwijl het verval per sluis zal variëren tussen de 15 en 25 meter.

Vanwege zijn omvang en complexiteit zijn diverse grote ingenieursbureaus bij het Canal Seine Nord betrokken. Momenteel verkeert het project nog in de ontwerpfase, waarbij het project is opgedeeld in vier thema’s: tracékeuze, sluizen en watervoorziening, milieueffecten en sociaaleconomische aspecten. Hoofdaannemer voor sluizen en watervoorziening is het consortium van de ingenieursbureaus Sogreah, Ingerop en Arcadis EGS. Alive is door deze joint-venture ingehuurd om het voorontwerp van de sluizen te maken.

 

Spaarbekkens

Eén optie is de aanleg van spaarbekkens om de sluiskolk sneller te vullen en weer leeg te laten stromen. Dit versnelt het schutten van de schepen.

Veldman: ‘Deze spaarbekkens kunnen zowel verticaal als horizontaal worden gebouwd. Gestapelde spaarbekkens maken de sluis compacter maar betekenen wel een zwaarder betonnen fundering.’ De sluizen moeten 24 schepen per dag schutten, wat neerkomt op 4500 ton per uur per richting.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW