Bussen op aardgas | Technisch Weekblad
Nieuws

Bussen op aardgas

Bussen op aardgas gaan het stadsvervoer in Haarlem en de regio IJmond voor hun rekening nemen. Dat betekent minder uitstoot van roet, fijn stof en stikstofdioxide.

Haarlem – Vervoersbedrijf Connexxion gaat in Haarlem en de regio IJmond alle stadsbussen op aardgas laten rijden, zo meldt het vervoerbedrijf op zijn website. Connexxion schaft 85 nieuwe lagevloerbussen aan die vanaf december 2005 tot medio 2011 op de schone brandstof gaan rijden. Daarnaast hebben de voertuigen ook de beschikking over een display met halteinformatie, een dynamisch route-informatiesysteem en ‘Lexguard’. Dit sensorsysteem waarschuwt de bestuurder voor andere verkeersdeelnemers in de dode hoek van het voertuig. Omdat Lexguard in eerste instantie voor vrachtverkeer is ontwikkeld, werken Connexxion en de ontwerpers aan een aangepaste versie voor stads en streekbussen. Ook zijn de bussen geschikt voor een eventuele invoering van de OV-chipkaart in 2006.

Dutch4 zorgt voor de aardgasvoorziening. Volgens een woordvoerder van Connexxion komener hoogstwaarschijnlijk twee tankstations; één in Haarlem en één in de IJmond. Momenteel bezit de gemeente Haarlem al een aardgastankstation voor dienstauto’s en vuilniswagens. Bussen op aardgas stoten geen roet of fijnstof uit terwijl de NO2 emissie negentig procent lager ligt dan bij de huidige dieselbussen. Ze voldoen aan de nieuwe, strenge Europese emissie-eisen. Het aanbod om in de regio Haarlem-IJmond alle bussen op aardgas te laten rijden, was voor de provincie Noord-Holland een belangrijke reden het openbaar vervoer in dit geval tot medio 2011 aan Connexxion te gunnen. De komende maanden moet de Europese aanbestedingsprocedure uitwijzen wie de bussen mag leveren. Zowel de provincie als Connexxion zullen de komende jaren metingen doen naar zaken als emissies, rijgedrag, tanken en chauffeurservaringen.

 

www.connexxion.nl