Chevrolet Bolt vol Koreaans lithiumion-vernuft | Technisch Weekblad
Nieuws

Chevrolet Bolt vol Koreaans lithiumion-vernuft

Teake Zuidema | donderdag 18 februari 2016
Energie, Vervoer & Logistiek

  • Goedkoop, grote actieradius
  • Onduidelijk verdienmodel

Analisten beweren al jaren dat de doorbraak van de puur electric vehicle (EV) wacht op een exemplaar van € 28.000 en een actieradius van 300 km. Of dit inderdaad zo is, zullen we eind 2016 zien, wanneer General Motors de Chevrolet Bolt op de markt brengt, een EV die – mede dankzij subsidies – inderdaad zo’n € 28.000 kost.

Lees verder onder de afbeelding

(Copyright: Chevrolet)

In de vloer van deze Bolt zit een 60 kWh lithiumionaccu met 288 afzonderlijke lithiumioncellen. Cruciaal voor een EV is het gewicht van het accupakket. De Koreaanse firma LG Chem is erin geslaagd een accupakket te maken dat slechts 435 kg weegt. Ter vergelijking: de 60 kWh accu in de Tesla Model S weegt 540 kg. De elektrische motor, ook gebouwd door LG Chem, levert 147 kW vermogen en 360 Nm koppel.

Door het lage gewicht van accu, motor en koeling en dankzij het gebruik van koolstof in de carrosserie, heeft de Bolt een actieradius van 320 km. Met de 7,2 kW sterke lader kan de auto na twee uur opladen 80 km rijden; met fast charging rijdt de auto 140 km na een half uur laden.

Het is duidelijk dat GM betaalt voor vooral veel Koreaans vernuft. En daar zit het ook het knelpunt, volges de eerste reacties van deskundigen: het is onduidelijk hoe GM zelf ooit aan de Bolt zal verdienen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW