Damen levert Offshore Carrier aan Maersk Supply Service | Technisch Weekblad
Nieuws

Damen levert Offshore Carrier aan Maersk Supply Service

In samenwerking met Damen | dinsdag 22 maart 2016
Maritiem & Offshore

  • DOC 8500
  • DP2-systeem
  • 7.000 ton kabelcarrousel

Op 4 februari leverde Damen Shipyards de nieuwe Damen Offshore Carrier (DOC) 8500 kabellegger, de Maersk Connector, aan Maersk Supply Service. Het schip is direct voor langere tijd beschikbaar gesteld aan DeepOcean, die de kabellegger onder andere gaat inzetten bij de bouw van een offshore windpark voor de Belgische kust. ‘DeepOcean was gecharmeerd van onze Damen Offshore Carrier series, waarvan wij de eerste eind december 2014 hebben geleverd aan Van Oord. DeepOcean is hiervoor een operationeel strategische samenwerking aangegaan met het Deense Maersk Supply Service’, zegt ing. Tjarco Ekkelkamp, projectmanger Offshore bij Damen Shipyards Group.

Customised building

De Maersk Connector is 138 m lang, 27,45 m breed en beschikt over een dek van 2.300 m2 en een helikopterplatform. Daarnaast maakt het schip gebruik van een DP2-systeem. Dit positioneringsysteem maakt het mogelijk om het schip binnen een meter nauwkeurigheid op zijn plek te houden tot sea state 4 (conditie van de golven). ‘Damen is met name bekend om zijn gestandaardiseerde scheepstypes, maar bij Offshore wordt het schip gebouwd aan de hand van de eisen van de klant, het zogenaamde customised building. De Maersk Connector wijkt daarom behoorlijk af van zijn oervorm’, aldus Ekkelkamp.

De kabellegger heeft een draagvermogen van 9.300 ton, waarvan al 7.000 ton gereserveerd is voor de dual basket carrousel. Verder is het schip voorzien van een zware offshore kraan met een maximale belasting van 100 ton. De Maersk Connector die gebruik maakt van dieselelektrische voortstuwing heeft een topsnelheid van 11,7 knopen (21,7 km/h).

Enigszins bijzonder aan het schip is het ankersysteem, het six point mooring system, waardoor het vaartuig vrij dicht aan land kan komen om kabels te leggen en zelfs volledig droog kan vallen. ‘Hiervoor maakt het schip gebruik van zes ankers, twee op de boeg en vier aan de achterkant. Door een net van ankers te maken, kan de Maersk Connector zichzelf richting het strand bewegen zonder gebruik te maken van de hoofdvoortstuwing.’

Het schip is, evenals zijn voorganger Nexus, gebouwd op de scheepswerf van Damen in Galati, Roemenië. ‘Nadat Maersk Supply Service de opdracht had gegeven, zijn we direct van start gegaan om diverse disciplines op elkaar af te stemmen zodat alle fases in het project volgens planning doorlopen konden worden. Bij het tot stand komen van het uiteindelijke ontwerp was de klant nauw betrokken.’

Laatste installaties

Precies volgens schema werd de Maersk Connector in 23 maanden gebouwd en afgeleverd. Momenteel ligt het schip bij A&P Tyne Yard in het noordoosten van Engeland voor de laatste installaties en voorbereidingen. Over twee maanden vaart de Maersk Connector uit met negentig bemanningsleden aan boord.

Ekkelkamp gaat na bijna twee jaar door met het volgende project. ‘Ik ga mij nu richten op de SeaXplorer, een range van expeditiejachten van 65-100 m waarmee je in de hoogste comfort overal ter wereld kunt varen. De eerste stap in het project is de doorontwikkeling van het ontwerp naar realisatiefase.’

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW