Belgen en Nederlanders varen met de grootste - en meest complexe - schepen | Technisch Weekblad
Nieuws

Belgen en Nederlanders varen met de grootste - en meest complexe - schepen

Jan Spoelstra | donderdag 30 juli 2020
Maritiem & Offshore

In deze rubriek staat TW stil bij opmerkelijke feiten, die een verrassende blik werpen op de lopende actualiteit. Deze keer viel ons een opmerkelijk lijstje van grootste schepen ter wereld op, op het moment dat de grootste containerschepen ter wereld hun eerste reizen maken of afgebouwd worden.

Toen begin juni het grootste containerschip ter wereld Rotterdam aandeed, was dat reden voor Vak- en Opinieblad Maritiem Nederland om hun lijstje met grootste schepen ter wereld een kleine update te geven. Een lijstje dat per scheepstype het grootste schip behandeld, naar verluidt de best gelezen pagina op maritiemnederland.nl. De ‘HMM Algeciras’ (400 x 61 m) met ruimte voor 23.994 TEU (twenty foot equivalent units) en aan laadvermogen van 233.000 ton prijkt daar nu als grootste containerschip.

In het lijstje staan meer kolossale maar simpele stalen bakken waar een grote verbrandingsmotor zonder tandwielkasten ertussen gekoppeld zit aan een schroef. De overtreffende trap in deze categorie is de olietanker 'TI Europe', in termen van laadvermogen (440.000 ton) het grootste schip ter wereld. En best opvallend, het schip is van een Belgische eigenaar, het Antwerpse Euronav. De Belgische redersvereniging is trots op deze schepen in het toppeloton.

Onze zuiderburen strijken ook met de eer van grootste Baggerschip ter wereld, de sleephopperzuiger Cristóbal Colón (beuninhoud van 46.000 kuub). Als het gaat om nog complexere scheepstypen staat Nederland echter stevig op de eerste plaats. Hefschip de Pioneering Spirit (382 x 128 m) van Allseas die in één keer hele boorplatforms van en op hun fundatie kan tillen staat op één in termen van afmetingen. Kraanschip Sleipnir van Heerema Marine Contractors is met twee 10.000 tons kranen het grootste conventionele kraanschip dat transformatorstations voor offshore windparken kan installeren. Sleipnir vaart bovendien op relatief schoon vloeibaar aardgas en krijgt binnenkort de mogelijkheid om in Rotterdam aan de kade op walstroom aangesloten te worden, in plaats van op gensets te draaien.

Het lijstje grootste schepen is dus niet zo exotisch als je misschien verwacht. Op Nederlandse en Belgische kantoren worden de grootste en meest complexe schepen gemanaged en installatieklussen doorgerekend.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW