DelFly Micro slaat vleugels uit | Technisch Weekblad
Nieuws

DelFly Micro slaat vleugels uit

Op 23 juli laat de TU Delft de DelFly Micro de vleugels uitslaan.

De DelFly Micro is de opvolger van de DelFly I (2005) en de DelFly II (2006). De DelFly Micro is een ultraklein op afstand bestuurbaar vliegtuigje. Het apparaatje heeft een spanwijdte van zo’n tien centimeter en is daarmee een stuk kleiner dan zijn voorgangers. Qua vorm heeft het vliegtuigje nog het meest weg van een libel.

De DelFly Micro is een Micro Air Vehicle (MAV), een zeer klein op afstand bestuurbaar vliegtuigje.
Het miniatuurvliegtuigje weegt slechts drie gram. Wanneer je bedenkt dat van dit gewicht een halve gram behoort aan de miniatuurcamera met beeldherkenningssoftware en nog eens een gram aan de batterij, dan is dit vliegtuig met letterlijk een vedergewicht helemaal indrukwekkend. Met deze batterij van één gram kan de DelFly Micro circa drie minuten in de lucht blijven. Hier behaalt het miniatuurvliegtuig een maximumsnelheid van 5 m/s.

Net zoals bij zijn voorgangers is het basisprincipe van de DelFly Micro ontleend aan de natuur. Het miniatuurcameraatje stuurt signalen door naar een grondstation. Met zelf ontwikkelde software kunnen vervolgens objecten zelfstandig worden herkend. De beelden die de camera doorstuurt zijn van tv-kwaliteit. Dit maakt het mogelijk om de DelFly II te besturen vanachter de computer met een joystick. Momenteel wordt er aan eenzelfde systeem voor de DelFly Micro gewerkt.

De ontwikkeling van de DelFly Micro is de nieuwste stap in het steeds kleiner worden van MAV’s. De DelFly I woog nog 23 gram en had een spanwijdte van een halve meter. De DelFly II was al een stuk kleiner: dit miniatuurvliegtuig woog 16 en had een spanwijdte van 30 centimeter. Met de DelFly Micro is het wederom gelukt om een nog kleinere DelFly te maken. De DelFly II kon echter wel iets wat de DelFly Micro (nog) niet kan: behalve horizontaal vliegen ook stil hangen in de lucht, zoals een kolibrie. Ook kon de DelFly II achteruitvliegen.

De DelFly Micro is overigens slechts een tussenstap naar de ontwikkeling van de DelFly NaNo. Dit miniatuurvliegtuigje zal slechts één gram wegen en niet groter zijn dan vijf centimeter. Ook is het de bedoeling van de TU Delft om de DelFly uiteindelijk door beeldherkenningssoftware geheel autonoom zal kunnen vliegen.