Den Haag start grootste infrastructuurproject in zijn geschiedenis | Technisch Weekblad
Nieuws

Den Haag start grootste infrastructuurproject in zijn geschiedenis

Benno Boeters | woensdag 30 december 2015
Bouw & Civiele Techniek

  • Victory Boogie Woogietunnel
  • Bouwkosten € 301 miljoen

In 2020 rijden automobilisten die vanuit zuidelijke richting vanaf de A13/A4 Den Haag in willen door de Victory Boogie Woogietunnel. In 2016 gaat de aanleg van het ‘grootste infrastructuurproject in de geschiedenis van Den Haag’, onderdeel van de Rotterdamsebaan, van start. Begin deze maand zetten de partijen de handtekening onder het contract (dbm). BAM Infra en Wayss & Freytag Ingenieurbau, ofwel de Combinatie Rotterdamsebaan, bouwen de tunnel voor € 301 miljoen. Zij werkten ook samen aan de Sluiskiltunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen, die vijf weken eerder dan gepland (in mei dit jaar) werd opgeleverd. Het ontwerp van de Victory Boogie Woogietunnel is van Paul de Ruiter architects en Benthem Crouwel Architects en Landschapspartners.

De toekomstige 4 km lange verbinding bestaat voor 1,5 km uit een geboorde tunnel; bij Drievliet gaan de twee tunnelbuizen de grond in en bij de Binckhorst komen ze weer boven om aan te sluiten op de Centrumring. Het diepste punt ligt 28 m onder het maaiveld en de boormachine gaat onder de archeologische vindplaats Forum Hadriani en de volkstuinen van Voorburg West door. De tunnelboor, diameter 10,5 m, start in december 2017.

Duurzaamheid

Volgens de gemeente scoorde het ontwerp van de Combinatie het hoogst op het criterium duurzaamheid, waarbij men keek naar ‘toekomstwaarde, geluid, luchtkwaliteit en energieverbruik’. Wat energie betreft: over de tunneluitgang in de Vlietzone en het dienstgebouw, een door Benthem Crouwel ontworpen ‘duurzaam icoon’, komen zonnepanelen. De opgewekte energie is niet voldoende om alle installaties en verlichting op te laten draaien.

Met een van de systemen moet achter de ventilatoren fijnstof worden afgevangen, zodat in de lucht bij de tunnelmonden geen grote concentraties van schadelijke deeltjes ontstaan. Het systeem is de uitwerking van een vondst van Bob Ursem, directeur van de Botanische Tuin van de TU Delft. ‘Het is gebaseerd op een elektrostatische oplading van deeltjes met een hoog voltage of potentiaal en een zeer geringe stroomsterkte (ordegrootte micro Ampère)’, vertelt hij. Hij is verrast dat zijn vinding uit 2001 nu toch door BAM wordt toegepast.

Het is opmerkelijk dat de nog te bouwen tunnel nu al een naam heeft en vernoemd is naar het schilderij van Mondriaan dat in het Haags Gemeentemuseum hangt. ‘Een wellicht onconventionele naam voor een tunnel’, aldus wethouder Revis, maar wel een die ‘past bij de internationale uitstraling van onze stad’.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW