Dresden Hbf krijgt een kunststof overkapping | Technisch Weekblad
Nieuws

Dresden Hbf krijgt een kunststof overkapping

Dresden – Dresden Hauptbahnhof ondergaat sinds 1999 een grootscheepse verbouwing die in 2006 moet zijn voltooid. Deze herbouw is nodig omdat zowel het stationsgebouw als de oorspronkelijk overkapping dringend aan modernisering toe waren. Zo moet het stationsgebouw worden ingericht op de hogesnelheidstreinen die op verhoogde perrons aan de buitenzijde het station aandoen. Het project van Deutsche Bahn kost zo’n 84 miljoen euro. Het gerenommeerde architectenbureau Foster and Partners bedacht een oplossing voor de aangetaste staalconstructie, die het gewicht van het zware gelamineerde glas niet meer kan dragen. De Britse architect ontwierp een dak van transparante, glasvezelversterkte kunststof met PTFE-coating die zorgt voor een flinke gewichtsreductie. Ook de staalconstructie is verstevigd. Homola Projektmanagement is vanaf het begin betrokken bij de renovatie van Dresden Hbf. Dat betekende handelend optreden in augustus 2002 toen de stad werd geconfronteerd met hevige wateroverlast en de Elbe buiten haar oevers trad. In het stationsgebouw stond het water twee meter hoog, waarbij alle technische installaties in de kelder en op de perrons, de loketten en de winkels onherstelbaar beschadigd werden. Homola coördineerde de herstelwerkzaamheden.

Het stationsgebouw in Dresden werd in 1898 gebouwd in zogeheten Gründerzeit bouwstijl. De hoofdstad van de deelstaat Saksen was aan het eind van de negentiende eeuw uitgegroeid tot een belangrijk industrieel en economische centrum. Tijdens het geallieerde bombardement van 13 februari 1945 werden zowel het stationsgebouw als de overkapping geheel verwoest. Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd Dresden Hbf provisorisch herbouwd.