Nieuws

Dubbele helix van beton

Het nieuwe Mercedes-Benz-museum in Stuttgart, ontworpen door UN Studio Berkel & Bos in Amsterdam, heeft iets weg van een slakkenhuis. Alles krult en draait en wringt. Veel dubbelgekromde betonnen delen. De vloeren gaan in een kromming over in de wanden, de wanden worden geleidelijk plafonds. In het vormenspel verdwijnen de klassieke etages. Nog maar enkele jaren geleden was het niet mogelijk geweest een dergelijk gebouw neer te zetten. Al het beton is ter plaatse gestort.
Ruimtelijk is het gebouw gestructureerd als een dubbele helix. De symmetrie van de plattegrond, in de vorm van de bladeren van een klavertje drie, herhaalt zich op hogere niveaus. De bladeren/etages zijn steeds een aantal graden gedraaid geplaatst rond een gebogen driehoekig atrium en vormen vijf horizontale niveaus. Die bestaan om en om uit één etage hoge congresruimten en twee etage hoge tentoonstellingsruimten, die hier ‘mythe-ruimten’ heten.
Zeven van deze mythe-ruimten vertellen de geschiedenis van het merk Mercedes. Er worden 160 voertuigen, naast personenauto’s ook brandweerwagens en de bus van het Duitse voetbalteam bij het WK uit 1974, en 1500 andere objecten geëxposeerd. Ze draaien rond op glazen schijven. Bij de werkplaats van uitvinder Carl Benz blazen straalpijpen de geur van geolied metaal naar binnen.
De drie kanten van het onlangs opgeleverde gebouw zijn elk 80 m lang, de hoogte is 48 m. In veertien maanden bouwtijd is 50.000 m3 beton gestort en 11.000 ton bouwstaal verwerkt.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW