Dutch Space test intelligente parachute | Technisch Weekblad
Nieuws

Dutch Space test intelligente parachute

Samen met de Koninklijke Landmacht is Dutch Space in Leiden bezig met de ontwikkeling van het intelligente parachutesysteem Spades. Dankzij de ingebouwde software kan de parachute sturen en zelfstandig goederen droppen.

Leiden – In de woestijn van Arizona hebben Dutch Space en het Korps Commando Troepen in december een belangrijke test uitgevoerd met het nieuw parachutesysteem Spades. Voor het eerst lieten Nederlandse commando’s zich bij hun sprong uit een Hercules transportvliegtuig navigeren door deze ‘intelligente’ parachute.

‘Spades is een technologieproject om zelfstandig een lading goederen op de juiste plaats te brengen’, vertelt Michiel Ringers, business development manager bij Dutch Space in Leiden. ‘Dat kan militair apparatuur zijn, maar ook medicijnen en voedsel voor een hulpoperatie.’

Samen met het Nationaal Luchten Ruimtevaartlaboratorium (NLR) is Dutch Space verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het systeem. Daarnaast geven ook de ministeries van Defensie en Economische Zaken financiële ondersteuning tijdens de ontwikkelingen testfase die inmiddels zo’n 2,5 jaar duurt. Ringers: ‘Twintig jaar geleden werden de eerste ideeën voor een dergelijk parachutesysteem al ontwikkeld. Eerst in Zuid-Afrika en later bij de Europese Ruimtevaartorganisatie Esa.’ Ook elders in de wereld, met name in de Verenigde Staten, zijn industrieën en researchinstituten bezig met dergelijke bestuurbare parachutes.

Spades is gebaseerd op een algoritme in combinatie met GPS en een kompas. Hierdoor kan het systeem zich in de lucht oriënteren ten opzichte van de beoogde landingsplaats. Voor de afdaling bepaalt de gebruiker via de zogeheten ‘missieplannings’-software het beoogde landingspunt. Het systeem bepaalt tijdens de vlucht zelfstandig alle belangrijke gegevens, zoals valhoogte, windrichting en windsnelheid. De software bevindt zich in de 30x30x40 cm grote controlebox. Deze aluminium doos is via twee stuurlijnen (actuatoren) verbonden met de parachute, die hij zo de juiste richting kan geven. De actuatoren sturen dus op de zelfde manier als waarmee een parachutist met zijn twee armen aan de stuurlijnen doet.

Ringers: ‘In de huidige configuratie moeten we al voor de vlucht de missieplanning instellen. Maar in de toekomst willen we dat ook kunnen doen tijdens de afdaling. Daarbij denken we aan een draadloos communicatiesysteem tussen het vliegtuig en de grond.’ Defensie heeft belangstelling voor een dergelijk systeem omdat men hiermee goederen en materieel nauwkeurig op de gewenste plaats kan krijgen. Groot voordeel is ook dat afwerpen kan geschieden tot een hoogte van tien kilometer dus buiten bereik van luchtafweergeschut. Bovendien hoeven luchtlandingstroepen zelf minder bepakking mee te slepen. Maar Ringers benadrukt dat het systeem ook wordt ontwikkeld voor humanitaire doeleinden. ‘Denk aan de gebieden die nu zijn getroffen door de tsunami en via land niet meer bereikbaar zijn.’

In de VS denkt men aan dergelijke parafoils om voertuigen van 20 tot 30 ton vanuit de lucht neer te laten, zoals lichte tanks. Zover is men bij Dutch Space nog niet, al heeft men samen de Koninklijke Landmacht al zo’n vijftien proeven uitgevoerd in Arizona met pakketten van 160 tot 250 kg, vanaf een hoogte van 27.000 voet (circa 9 km). Voor deze proeven heeft men zo’n 45 valtesten uitgevoerd op 17.000 voet boven Vlieland.

Hoewel er nog geen order binnen zijn heeft Ringer goede hoop dat de Landmacht dit jaar overgaat tot de aanschaf van enkele tientallen systemen. Ook zijn er inmiddels contacten gelegd met het World Food Programme van de VN.