Een baan vinden is gemakkelijk, de juiste plek vinden is veel moeilijker | Technisch Weekblad
Nieuws

Een baan vinden is gemakkelijk, de juiste plek vinden is veel moeilijker

In samenwerking met Continu | dinsdag 20 oktober 2015
Arbeidsmarkt & Onderwijs

Studenten techniek hebben misschien te vaak gehoord dat het bedrijfsleven om ze zit springen, vermoeden de Continu-managers tijdens een discussiemiddag. Sommigen denken daarom dat ze alleen hun technische vakken hoeven te halen en andere vaardigheden minder belangrijk zijn.

De Business Unit Managers hebben alle vier commerciële studies afgerond. ‘In onze opleidingen is veel aandacht voor soft skills’, zegt Marvin Moreira (29). ‘In ingenieursopleidingen gaat de meeste aandacht uit naar technische kennis en kunde. Daar is ook minder tijd voor andere vakken.’

De Continu-managers, die bemiddelen tussen technici en bedrijven, zien het als hun missie om ingenieurs in de juiste rol bij het juiste bedrijf te krijgen. ‘Veel afstudeerders kunnen de vragen wat ze leuk vinden, waar ze goed in zijn en wat ze willen doen niet goed beantwoorden’, zegt Roel Ruijs (31).

Werken aan bewustwording

Daar ligt een schone taak voor Continu, vertellen de intermediairs. ‘Wij werken aan die bewustwording’, zegt Moreira. Vragen als ‘hoe zet ik mezelf in de markt?’ gaan steeds zwaarder wegen. ‘En profilering wordt steeds belangrijker’, voegt Kris Bouwstra (33) daaraan toe. Om kandidaten inzicht te geven in hun eigen profiel, laat Continu ze onder andere een persoonlijkheidstest doen.

‘De vraag is vervolgens hoe je communiceert wat je als ingenieur te bieden hebt’, zegt Bouwstra. ‘Het is de ruimte die een ingenieur niet vanzelfsprekend pakt. Daarin zijn wij sparringpartner. Wij proberen hun bewustzijn te vergroten.’

Ter plekke een baan

‘Veel jonge ingenieurs beseffen niet hoe bepalend hun eerste baan is voor de rest van hun carrière’, zegt Rob Douven (35). Vaak komen ze min of meer bij toeval ergens terecht en bouwen ze een specialisme op. Maar als ze na een jaar of vijf naar een ander specialisme willen, dan moeten ze weer vanaf het begin moet beginnen. ‘Iemand is dan voor bedrijven net zo interessant als een net afgestudeerde, die minder kost.’

‘Wij voelen soms aan dat iemand ergens goed past, maar dat niet goed kan overbrengen’, zegt Moreira. Douven geeft hier een treffend voorbeeld van. Hij wilde een keer een hele introverte, jonge ingenieur voorstellen aan een bedrijf. Het gesprek tussen de directeur de sollicitant verliep stroef. Beide gesprekspartners hadden niet het idee dat het tot een baan zou leiden. Tot Douven ingreep. Laat je stageverslag eens zien, zei hij halverwege het gesprek. ‘De directeur bladerde door het lovende verslag en daarna was het gesprek totaal omgedraaid’, vertelt Douven enthousiast. De introverte ingenieur kreeg ter plekke een baan aangeboden.

Gemakzucht

Een andere trend die de Continu-managers signaleren, is de gemakzucht waarmee sommige jonge ingenieurs solliciteren. Ruys: ‘Wij schreven vroeger een motivatiebrief waarin we vertelden waarom we zo goed pasten bij het bedrijf en in de functie waarop we solliciteerden. Ik zie nu vaak mailtjes met een kort CV waarin alleen staat dat iemand een havo- en een HTS-diploma heeft. Er staat vaak niet eens wat ze tijdens hun stage hebben gedaan en waarin ze zijn afgestudeerd.’

Het is ook niet zo gek, vertellen ze. Een ingenieur die zijn CV op woensdagavond op de website van de Nationale Vacaturebank zet, moet de volgende ochtend vroeg opstaan. Tegen lunchtijd heeft hij namelijk al dertig telefoontjes binnen. Het hoeft echter niet tot de juiste baan te leiden, en dat is juist de missie van de Continu-managers. ‘Ik wil dat iedereen fluitend naar zijn werk gaat’, zegt Douven. ‘Kan iemand dat niet, dan heeft hij de juiste plek nog niet gevonden.’ 

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW