Een draadloos netwerk als verkeersregelaar | Technisch Weekblad
Nieuws

Een draadloos netwerk als verkeersregelaar

Draadloze communicatie tussen auto’s en de infrastructuur kan de veiligheid verbeteren en files en vervuiling terugdringen. De bijpassende speciale frequentieband voor ‘intelligente verkeerssystemen’ kreeg vorige maand in Helmond zijn vuurdoop.

Een vrachtwagen met gevaarlijke lading die automatisch wordt omgeleid dankzij actieve communicatie met een draadloos netwerk dat de toestand op de weg bijhoudt. Een ziekenauto die een groene golf van verkeerslichten krijgt, terwijl andere verkeersdeelnemers tegelijkertijd een waarschuwing ontvangen. Een antiblokkeersysteem dat gladheid signaleert en achteropkomend verkeer draadloos inseint. Dat alles is mogelijk met intelligente verkeerssystemen.

Autofabrieken en verkeersspecialisten voorspellen een toekomst waarin het verkeer veel efficiënter doorstroomt en het aantal verkeersslachtoffers afneemt. Voorwaarde is wel dat de factor mens wordt teruggedrongen. Een connected auto kan veel van de bestuurder overnemen. Allerhande prototypes lieten de afgelopen jaren al zien hoe dat werkt.

‘Fenomenaal’, noemt Arie Bleijenberg van TNO de mogelijkheden. ‘Met dergelijke intelligente transportsystemen kunnen we het aantal verkeersdoden met een kwart terugdringen, files halveren en tot twintig procent minder luchtvervuiling door het verkeer bewerkstelligen.’
Feitelijk is de weg naar de slimme auto al ingeslagen. Eind vorig jaar besloot Brussel de vele afzonderlijke Europese onderzoeksprojecten letterlijk te verbinden door een specifieke frequentie voor dergelijke coöperatieve systemen te reserveren: een 30 MHz breed gebied in de 5,9 GHz frequentieband.

Lees verder onder de foto

Toekomsttechniek nu getest: auto waarschuwt bij gevaar op een kruispunt (beeld: Rob van Ginniken)

Nederland had daarvan de afgelopen maand een belangrijke primeur. Onder grote internationale belangstelling hield een EU-samenwerkingsverband in de binnenstad van Helmond praktijktesten en demonstraties met intelligente verkeerssystemen. Daarbij trad ook de plaatselijke High Tech Automotive Campus naar buiten.

Het Europese project CVIS (Cooperative Vehicle-Infrastructure Systems) nam er voor het eerst de stap van testbaan naar het gewone verkeer. Daarbij werd de nieuwe frequentieband toegepast, met een eveneens op maat gesneden wlan-verbinding (802.11p). Die draadloze netwerkoplossing is bedoeld als een nieuwe en voor alle partijen toegankelijke norm voor intelligente verkeerssystemen. Daarmee komt de implementatie van de slimme auto en aanverwante technologieën een stap dichterbij.

Futuristische oplossingen als volautomatisch bestuurde auto’s zijn echter nog ver weg. Maar directeur dr.ir. Cees de Wijs van Logica Transport en Logistiek ziet ook op korte termijn kansen. ‘Neem de kilometerheffing in ons land. Met een kastje aan boord van elke auto, dat draadloos met een netwerk praat en via zijn satellietsensor weet waar de auto is, krijg je intrigerende mogelijkheden. Maak een auto of vrachtwagen herkenbaar met een soort IP-adres en je kunt gaan denken aan toepassingen als toegangscontrole tot milieuzones, slimme routenavigatie, snelheidsadvies, toewijzen van parkeerplekken en vrij baan voor hulpdiensten. Combineer het, zoals in Helmond werd gedemonstreerd, met een door scanners bewaakt kruispunt en je kun auto’s waarschuwen voor fietsers. Of een plotseling afbuigende tegenligger’, aldus De Wijs.