Eerste dubbellaagse spooronderdoorgang van Nederland | Technisch Weekblad
Nieuws

Eerste dubbellaagse spooronderdoorgang van Nederland

Begin augustus wordt de Alexiatunnel in Hilversum geopend. Het is de eerste spooronderdoorgang in Nederland waarbij de verschillende verkeersstromen verticaal van elkaar zijn gescheiden: voetgangers en fietsers boven en de auto’s onder.

De bouw van de dubbellaagse spooronderdoorgang duurde bijna 2,5 jaar, ongeveer 10 maanden langer dan gepland. De vertraging is ontstaan door een opeenstapeling van technische tegenvallers bij onder meer het aanbrengen van de constructie en de tijdelijke wanden van de tunnel. De effecten van de coronapandemie hebben deze vertraging nog eens verlengd.

De Alexiatunnel is het meest complexe onderdeel van de hoogwaardige ov-verbinding (HOV) die gerealiseerd wordt tussen Huizen en Hilversum. Naast de voetgangers en de fietsers rijdt ook de HOV-bus bovenlangs langs het overige verkeer. Hierdoor zal de bus ook in de spits op tijd aankomen.

ProRail en aannemer BAM Infra bouwden de tunnel in opdracht van de provincie Noord-Holland.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!