Eerste Nederlandse elektrische vliegtuig onthuld | Technisch Weekblad
Nieuws

Eerste Nederlandse elektrische vliegtuig onthuld

Dorine Schenk | dinsdag 17 november 2020
Werktuigbouw, Energie

Tijdens een feestelijke online presentatie op 9 november onthulde het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) een Pipistrel Velis Electro, geschonken door accountants- en belastingadviseurbedrijf PwC. Met dit elektrisch aangedreven vliegtuig hoopt NLR meer te leren over elektrisch vliegen en bij te dragen aan een klimaatvriendelijkere luchtvaartsector. Het kreeg het Nederlandse registratienummer PH-NLX.

Vliegen in het elektrische toestel vereist een cursus, maar verschilt niet veel van het vliegen op kerosine, vertelt Wim Bonnee, een van de eerste twee piloten die het vliegtuig vloog. ‘Het was een mooie vlucht’, zegt hij. ‘Het vliegt bijna hetzelfde, maar je moet nieuwe dingen in de gaten houden, zoals de accutemperatuur en hoe vol de accu is.’

Om de luchtvaart duurzamer te maken wordt gekeken naar elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. Maar zowel accu’s als brandstofcellen voor waterstof zijn nog erg zwaar. En in de luchtvaart telt elke gram. Het is daarom belangrijk het energieverbruik zo laag mogelijk te houden door het toestel zo licht en efficiënt mogelijk te maken. NLR zal, in samenwerking met technische universiteiten, hogescholen en de industrie, met de Pipistrel onderzoek gaan doen naar deze verschillende kanten van duurzaam vliegen.

Het in Slovenië geproduceerde toestel heeft twee parallel aangesloten 11 kWh lithium-batterijen waarmee het ongeveer 50 minuten achtereenvolgend kan vliegen. Dit bereik wil NLR gaan vergroten door er een waterstofbrandstofcel in te bouwen. Daarnaast zullen er ook andere technische aanpassingen plaatsvinden om de effecten daarvan te onderzoeken. ‘We gaan letterlijk sleutelen aan het toestel om er een vliegend lab van de maken’, vertelt Michel Peters, CEO van NLR, tijdens de presentatie. ‘Die aanpassingen kunnen we gelijktijdig certificeren.’

Naast de techniek van elektrisch vliegen, wil NLR ook meer grip krijgen op andere zaken waar je rekening mee moet houden. Welke infrastructuur is er nodig voor elektrisch vliegen over langere afstanden met tussenstops? Daarom zal de Pipistrel dit jaar vanaf thuisbasis Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een ‘rondje Nederland’ vliegen, langs de vliegvelden Schiphol, Hilversum Teuge en Woensdrecht, vertelt Marlies Hak, consultant Sustainable Airport Development van NLR. ‘We doen dit om de “electric turnaround” goed in de vingers te krijgen.’ Dit gaat over het landen, opladen en opstijgen.

De Pipistrel heeft plek voor een piloot en één passagier, maar er zal ook een commerciële turnaround gesimuleerd worden. Hierbij wordt ook gekeken naar logistieke handelingen die nodig zijn bij een toekomstige elektrische 19-zitter, zoals veiligheidsprocedures en het in- en uitstappen van passagiers.

 

Iedereen die nieuwe, duurzame luchtvaarttechnologieën wil uitproberen en demonstreren met de elektrische Pipistrel kan contact opnemen met Martin Nagelsmit, programmamanager Elektrisch vliegen bij NLR.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW