Eindhoven Airport krijg nieuwe terminal | Technisch Weekblad
Nieuws

Eindhoven Airport krijg nieuwe terminal

Om het groeiend aantal passagiers te kunnen opvangen, is in december 2004 de bouw van het nieuwe terminalgebouw op Eindhoven Airport begonnen. De architecten- en ingenieursbureaus KCAP, De Bever, Naco, D3BN en Deerns zijn erbij betrokken.

Eindhoven – Eindhoven Airport, het voormalige Welschap, is van oudsher een militaire luchthaven. Maar door de komst van low-cost carrier als het Ierse Ryannair is het aantal passagiers voor de burgerluchtvaart de laatste jaren sterk gegroeid, van 288.000 in 2001 naar 694.000 in 2004 en naar schatting 800.000 bezoekers dit jaar. De verwachting is dat het aantal reizigers de komende jaren zag groeien naar 1,2 miljoen.

Deze explosieve groei maakt een nieuwe terminal noodzakelijk. ‘Omdat dit eigenlijk een militair vliegveld is, is de huidige aankomst en vertrekhal geschikt voor hooguit 80.000 bezoekers per jaar’, vertelt E. Slotboom. Hij is architect bij KCAP en lid van het ontwerpteam. Dit Rotterdamse architectenbureau vormt samen met Naco en architectenbureau De Bever het samenwerkingsverband Constellation. Constellation heeft niet alleen het voorlopig en definitief ontwerp voor de terminal gemaakt, maar is ook verantwoordelijk voor het masterplan voor de luchthaven en omgeving.

 

Leegstand

De terminal is de eerste fase in de uitbreiding en modernisering van Eindhoven Airport. Slotboom: ‘In het oorspronkelijke plan Airport City waren veel meer kantoren opgenomen. Maar vanwege de grote leegstand op dit moment zijn veel gebouwen uit dat plan geschrapt.’

De nieuwe terminal kost 19 miljoen euro. Het is een rechthoekig, transparant gebouw van 13.500. Naast aankomst en vertrekfaciliteiten komen er ook horecagelegenheden en winkels. Volgens Slotboom kunnen de ruimten flexibel worden ingedeeld. Het gebouw bestaat uit een staalconstructie met betonnen kolommen. De façades bestaan grotendeels uit glas. ‘Door de afgeronde vormen van bijvoorbeeld het dak en het gebruik van metalen refereert het ontwerp aan wereld van de luchtvaart: snelheid en techniek’, aldus de KCAP-architect.

Bij het project is een groot aantal ingenieursbureaus betrokken. Zo treedt D3BN op als constructeur. Deerns is verantwoordelijk is voor het ontwerp van alle technische installaties. De uitvoering geschiedt door Heijmans IBC, Installatietechniek en Mansveld Groep/Kuijpers.

 

Hangar

Volgens Slotboom was voor het totale ontwerpen bouwproces iets meer dan een jaar beschikbaar. Op 30 oktober 2004 heeft minister Peijs de eerste paal geslagen, waarna in december de feitelijke bouw begon. Om ruimte te maken voor de terminal moesten een oude Philips-hangar en enkele luchthavenkantoren tegen de vlakte. De officiële opening is in september van dit jaar maar volgens Slotboom kan de nieuwe terminal deze zomer al klaar zijn. Omdat het dak tevens zal worden gebruikt als parkeerterrein moeten er dan nog wel toeen afritten ko men. ‘Uiteraard hopen we ook bij de verdere moderni sering en uitbreiding van Eindhoven Airport betrokken te blijven’, aldus Slotboom.