Nieuws

Elektrische bus laadt met pantograaf

  • Snellaadsysteem binnen 30 s
  • Maximaal 750 V en 1.000 A

Een elektrische bus, die in korte tijd door snelladen de accu’s weer vol krijgt is inmiddels niet heel bijzonder, maar het gebruik van een pantograaf voor de overdracht van de elektriciteit bij een snellaadsysteem is dat wél. Onderzoekers van het Duitse instituut Fraunhofer IVI hebben voor een proefproject met een 12 m lange bus twee verschillende oplaadstations ontwikkeld: een snellaadstation met een maximum oplaadcapaciteit van 250 kW en een pulse laadstation met supercondensatoren en een maximum oplaadcapaciteit van 600 kW.

Fraunhofer ontwikkelde de laadstations in samenwerking met het in Dresden gevestigde M&P. De pantograaf voor deze zogeheten EDDA-bus is ontworpen door Schunk Bahn- und Industrietechnik.

De energieoverdracht gaat bij het krachtigste laadstation met maximaal 750 V en 1.000 A gelijkstroom, via vier contactpunten. Het laden duurt zo hooguit 30 s. Het contactsysteem bevat speciaal ontwikkelde, warmtestabiele componenten om te voorkomen dat de temperatuur tijdens het laden te veel oploopt.

‘Het is een heel veilig systeem’, aldus Bob Bouhuijs, director automotive van het in Best gevestigde Heliox, leverancier van het snellaadsysteem. ‘Als er tijdens het opladen iets gebeurt, schakelt het communicatiesysteem meteen de stroomtoevoer uit. Het is met 85 kg ook een erg licht systeem, zeker vergeleken met inductieve oplaadsystemen, die al gauw 400 tot 500 kg wegen.’

Na een periode van enkele maanden proefrijden, rijdt de bus sinds begin dit jaar mee in de reguliere dienstregeling in Dresden. De route heeft een lengte van 20 km en bevat diverse heuvels. Het gemiddelde elektriciteitsverbruik is 1,19 kWh per kilometer. De verwarming van de bus gebeurt overigens niet elektrisch maar met behulp van een dieselgestookt verwarmingssysteem.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW