Elektrische Spirit of Innovation verpulvert snelheidsrecords | Technisch Weekblad
Nieuws

Elektrische Spirit of Innovation verpulvert snelheidsrecords

Mark van der Heijden | dinsdag 14 december 2021
Vervoer & Logistiek

Rolls-Royce’ vliegtuig Spirit of Innovation is het snelste elektrische vliegtuig ter wereld. Bij een vlucht op dinsdag 16 november heeft de Spirit of Innovation een maximumsnelheid van 623 km/h geklokt. Geen volledig elektrisch voertuig was ooit sneller.

Op de testbasis Boscombe Down van het Britse Ministerie van Defensie zette het vliegtuig nog meer records. Het haalde een topsnelheid van 555,9 km/h over een afstand van 3 kilometer. Over 15 km vloog de Spirit of Innovation 532,1 km/h. Een klim tot 3000 meter kostte het toestel slechts 202 seconden.

Vliegtuigmotorbouwer Rolls-Royce heeft de resultaten voorgelegd aan de wereldluchtsportfederatie Fédération Aéronautique Internationale (FAI), die de records zal moeten controleren en certificeren. Het vorige snelheidsrecord was in handen van de Extra 330LE, een vliegtuig van Siemens, dat in 2017 over 3 km maar 342,8 km/h vloog.

De Spirit of Innovation maakt deel uit van het ACCEL-project of ‘Accelerating the Electrification of Flight. Dit project is een samenwerking van het Britse concern met Electroflight, een eveneens Brits bedrijf dat zich heeft toegelegd op elektrisch vliegen. De twee bedrijven werken inmiddels al ruim drie jaar samen.

Basis voor het model van het vliegtuig is de Nemesis NXT, een racevliegtuig dat jaren de International Formula One Air Racing domineerde. Daarin zitten drie batterijpacks – een veiligheidsmaatregel zodat het vliegtuig nog steeds stroom heeft als een of zelfs twee van de packs uitvallen – met in totaal 6480 batterijcellen met een spanning van 750 V.

De elektrische motor heeft een vermogen van 400 kW. Dit vermogen is vergelijkbaar met 535 pk, ofwel het vermogen van een sportwagen als de Aston Martin Vantage F1 Edition. Het verschil is dat sportwagens dit vermogen enkel bij een versnelling aanspreken, terwijl het vliegtuig zelfs op cruisesnelheid nog 60% van het maximum vermogen aanspreekt.

De accu weegt ongeveer 300 kg, bijna de helft van het totale gewicht van het vliegtuig. Om het gewicht van de accu omlaag te brengen is deze volledig in een carboncase ingebouwd. De batterij wordt gekoeld met een mengsel van water en glycol. De propeller roteert met 2200 rpm.

Rolls-Royce werkt aan meer (deels) elektrische vliegtuigen. Het bedrijf is een van de leveranciers Vertical Aerospace, een Brits bedrijf dat een verticaal landend en stijgend 4-persoons hybride vliegtuig ontwikkelt, de VA-X4 eVTOL. Ook werkt het samen met de Italiaanse fabrikant Tecnam bij de ontwikkeling van de P-Volt, een pendelvliegtuig voor negen passagiers.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!