Eleo: batterijpakket als modulair systeem | Technisch Weekblad
Nieuws

Eleo: batterijpakket als modulair systeem

Autofabrikanten werken hard aan een voor hun vloot optimaal batterijpakket. Dat is minder eenvoudig voor de vaak veel kleinere fabrikanten van bijvoorbeeld tractoren of graafmachines. Voor deze bedrijven is er Eleo. Het bedrijf bouwt van standaard modules batterijpakketten die aan iedere specifieke wens kunnen voldoen.


De zelf ontwikkelde elektrische motor waarmee Bas Verkaik in 2016 met een aantal medestudenten de wereld rondrijdt is het sluitstuk van zijn studie aan de TU Eindhoven waarin elektrificatie centraal staat. Drie jaar later richt Verkaik met twee studiegenoten Eleo op.

Het in Helmond op de Automotive Campus gevestigde bedrijf richt zich eerst op enkele projecten totdat het zich specialiseert op batterijpakketten op maat. ‘Elke fabrikant in automotive is met batterijpakketten bezig. Deze moet zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk energie bevatten, zo snel mogelijk laden en veilig zijn. Verticale integratie is belangrijk voor deze partijen.’

‘Daaronder zit ook een grote batch voertuigen die ook elektrificeert moeten worden – eigenlijk alles dat beweegt; tractoren, heftrucks, graafmachines. Eleo richt zich op dat soort industriële machines op basis van pakketten die voor ons standaard, maar voor de klant toch heel specifiek zijn.’

Dat doet Eleo door te werken met twee batterijmodules. De grootste daarvan heeft een capaciteit van 4,9 kWh, een spanning van 50,4 V en kan met maximaal 87,5 A worden geladen. Deze module heeft een omvang van 864 x 303 x 80 mm en weegt 27,7 kg. De kleinere variant is in alles een slag kleiner of minder krachtig.

Samengesteld en samen voorzien van één controller kunnen de batterijpakketten tot 800 volt opleveren. ‘We proberen een plug-n-play systeem te bieden. Voor onze klanten is het mogelijk om op basis van onze bouwblokken een pakket samen te stellen, ook voor klanten die verschillende applicaties bouwen in heel kleine aantallen.’

Het zelf ontwikkeld batterijmanagementsysteem is daarbij van groot belang. ‘De batterij is vaak de duurste component. We moeten zorgen dat alle cellen in een systeem continu in balans zijn, zodat het pakket niet sneller gaat verouderen. We weten heel goed hoe cellen zich gedragen, hoe snel ze laden en ontladen, wat invloed heeft op de prestaties van cellen.’

‘Los van de technologieën waar we slim mee bezig zijn, is het ook cruciaal goed en betrouwbaar te blijven produceren. Dat hangt af van hoe je de productie insteekt, maar ook hoe goed je de supplyketen opzet. ‘Batterijen worden besteld met heel strakke specificaties. We willen zelfs dat ze op dezelfde dag met het zelfde systeem geproduceerd zijn, zodat de cellen identiek zijn en er minder disbalans is.’

De batterijpakketten zijn sinds 2019 verkrijgbaar. Sindsdien heeft het al een flinke klantendatabase opgebouwd. Eleo heeft nu 20 medewerkers en verwacht dat dit aantal eind dit jaar verdubbeld is. ‘De markt waarin wij actief zijn begint nu los te komen. We willen daarin de toonaangevende partij worden. We bereiden onze productielijn voor op groei, zodat als onze klanten groeien wij er ook klaar voor zijn.’

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW