Genomineerden Maritime Innovation Award bekend | Technisch Weekblad
Nieuws
Het Maritime Awards Gala in 2019, met rechts Guus van der Bles (Conoship) als winnaar van de Maritime Innovation Award.

Genomineerden Maritime Innovation Award bekend

redactie | donderdag 9 september 2021
Maritiem & Offshore

De genomineerden voor de Maritime Innovation Award zijn bekend: Optics11, Demcon unmanned systems en Marine Performance Systems. Tijdens het Maritime Awards Gala 2021 op 1 november a.s. wordt de winnaar bekend gemaakt.

Optics11’s OTADES is een glasvezel gebaseerde dun akoestische gesleepte array die afrekent met alle uitdagingen die bestaande elektrische arrays ondervinden tijdens onderzeeboot operaties. De individuele hydrofoons in de array zijn kleiner in diameter en gebruiken louter licht terwijl ze dezelfde prestaties leveren, dankzij het gebruik van gepatenteerde glasvezeltechnologie.

Dit voorjaar ontving Optics11 funding van de Rabobank. Van links naar rechts: Hans Brouwer en Niek Rijnveld van Otics11 en Pieter Mullink (Rabobank). Tekst gaat verder onder de foto.

 

Dankzij de kleine diameter is de array volledig oprolbaar binnen de onderzeeboot, met als resultaat significant snellere, kosten effectieve en flexibelere inzetbaarheid. De eigenschappen van OTADES zijn ook ideaal voor autonome vaartuigen, ‘dipping sonars’ en zelfs geschikt voor haven surveillance en onderwater omgevingsdetectie.

Onbemande vaartuigen

Demcon unmanned systems ontwikkelt en produceert onbemande autonome vaartuigen (USV’s) voor inspectie-, monitoring- en onderhoudstoepassingen in ondiepe, binnenlandse- en offshore wateren. De innovatie in deze USV’s is het gepatenteerde positioneringssysteem. Een vaste thrusterconfiguratie die een volledige (holonomische) bewegingscontrole in alle richtingen mogelijk maakt, zonder bewegende stuuronderdelen zoals roeren of draaischijf thruster-pods.

In mei gaf Van Oord Demcon een tweede opdracht voor een onbemand vaartuig voor hydrografisch onderzoek (foto: Demcon). Tekst gaat verder onder de foto.

Door het nieuwe positioneringssysteem te combineren met volledig elektrisch aangedreven voortstuwing in een waterdichte, door schotten gescheiden “onzinkbare” romp, is Demcon in staat om onderhoudsarme, stille en duurzame USV’s te creëren.

Verbetering luchtsmering

Het principe van het creëren en onderhouden van een luchtlaag tussen de scheepsromp en het omringende water om de wrijving te verminderen – is geen nieuw concept. De oplossing van Marine Performance Systems, FluidicAL, vertegenwoordigt een aanzienlijke verbetering ten opzichte van bekende luchtsmeringoplossingen met een geschatte netto brandstofbesparing in het bereik van 8 tot 12 procent.

It's all about friction. FluidicAL reduceert de wrijving tijdens het varen (foto: Marine Performance Systems). Tekst gaat verder onder de foto.

FluidicAL werd in oktober 2020 geïnstalleerd op de coaster m/v Tharsis en de resultaten waren verbluffend. De oplossing werd gedurende een week in het droogdok geïnstalleerd en in de daaropvolgende periode in gebruik genomen. De kapitein bevestigt dat de efficiëntie van het schip met 7 à 8 procent van haven tot haven is verbeterd, zonder dat dit gevolgen heeft voor de manoeuvreerbaarheid of de stabiliteit ervan.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW