Griekenland heeft eindelijk zijn ‘Kolos van Patras’ | Technisch Weekblad
Nieuws

Griekenland heeft eindelijk zijn ‘Kolos van Patras’

Al in de negentiende eeuw discussieerde het Griekse parlement over een vaste oeververbinding over de Golf van Korinthe. Nu ligt de ‘Kolos van Patras’ er. Met 2252 meter de langste hangbrug ter wereld. Op 7 augustus werd hij geopend.

Patras – Vlak voor de Olympische Spelen werd in Griekenland een belangrijk bouwwerk in gebruik genomen: de 2252 meter lange Rion-Antirionbrug over de Golf van Korinthe, bijgenaamd de ‘Kolos van Patras’. Deze hangbrug, waarvoor de eerste plannen al uit 1880 dateren, verbindt het noord-westen van Griekenland met de Peleponnesos. De brug naar het schiereiland geldt als bijzonder complex. Niet alleen omdat het de langste hangbrug ter wereld is, maar vooral vanwege het ‘zwevende’ brugdek en de constructie van de vier pijlers, afgekeken van de offshore-industrie.

Volgens de Frans-Griekse hoofdaannemer Gefyra werd men in de ontwerpfase geconfronteerd met diverse uitdagingen: een waterdiepte van zestig meter, een sterke stroming, een slappe bodem en bovenal seismische activiteit. Redenen waarom Griekse ingenieurs lange tijd een brug op deze plek als onmogelijk van de hand wezen. Door nieuwe technische inzichten kwam het project weer tot leven en ging eind 1997 de bouw alsnog van start. De Rion-Antirionbrug kost 800 miljoen euro, waarvan de Griekse staat en de Europese Investeringsbank 90 procent voor hun rekening nemen.

In het ontwerp moest Gefyra serieus rekening houden met aardbevingen, aangezien de Golf van Korinthe boven een breuklijn ligt. De constructeurs hebben rekening gehouden met een aardbeving van 7 op de schaal van Richter, zoals zich die zich enkele malen in Turkije voordeden.

Voorts moeten de pijlers bestand zijn tegen een aanvaring van een olietanker van 180.000 ton, en moet de constructie windsnelheden van 250 km/u overleven.

De brug rust in totaal op vier grote pijlers, die in totaal 220 meter lang zijn en 160 meter boven het wateroppervlak uitsteken, waar zij dienen als pylonen voor de 386 stalen tuidraden. Omdat de zeebodem hier vooral uit zand en slib bestaat, heeft het consortium de grond verstevigd met holle stalen buizen van 25-30 meter lang, die werden volgestort met beton en rotsblokken. Voor de bouw van de pijlers heeft Grefyra gekozen voor de techniek van offshoreplatforms in de Noordzee. Die pijlers staan op een brede voet met een doorsnede van 90 meter. Deze voet is opgebouwd uit caissons van gewapend beton. Innovatief is de constructie van het 27 meter brede brugdek dat niet op de pijlers rust maar door de staalkabels omhoog wordt gehouden. Voordeel hiervan is dat bij een aardbeving het brugdek vrij kan bewegen en de vrijkomende energie goed kan absorberen.

Nu de nieuwe brug gereed is, zullen dagelijks zo’n 10.000 voertuigen de Golf van Korinthe oversteken. Gefyra mag 35 jaar lang tol heffen op de brug, daarna draagt het bedrijf het kunstwerk over aan de Griekse staat.

www.gefyra.gr

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW